In de Lekstr in Sliedr krijg je je auto pas open als je heel dichtbij staat. Een straat verder kan dit op een afstand van ca. 15 m. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Waarom het juist daar niet werkt kan ik niet zeggen, maar ik heb wel de algemene verklaring:

De afstandsbediening van de deurvergrendeling van een auto werkt met een klein radiozendertje die de code uitzendt als je op het knopje drukt.

Er zit dus ook een ontvanger voor dat signaal in je auto.

Elke ontvanger voor radiogolven zal, behalve het signaal waar het voor bedoeld is ook veel ruis van allerlei zenders en andere elektrische apparaten ontvangen.

Het zwakke signaal van de afstandsbediening moet sterk genoeg zijn om boven die ruis uit ontvangen te worden.

Omdat deze ruis niet op alle plaatsen en op alle momenten even sterk is, zullen er altijd verschillen in bereik zijn.

Er zal dus in de Lekstraat in Sliedrecht een storingsbron zijn die voor een verhoogd ruisniveau vormt.
Dat kan van alles zijn: een draaiende elektromotor, een kapotte televisie die aanstaat, een etherpiraat in de straat, een stofzuiger, nou ja..... te veel om op te noemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou die storingsbron is eenvoudig te vinden want de frequentie 433,5 - 433,995 MHz is daarvoor vrijgegeven maar de band zit letterlijk al overvol, als voorbeeld die Ikea-babyfoons die daar ook al op werken.
Voor 433 MHz kun je in de radioonderdelenhandel voor een metertje wel terecht.

Daarna zijn meer frequenties vrijgegeven zoals alle WiFi-zenders werken, tesamen met autosleutels van de nieuwere generatie, dezelfde codes op 2350 MHz.
Probeer eens met een WiFi-vinder of met een app op je laptop/mobieltje dergelijke sterke draaggolven te vinden en kom je heel vaak uit op deurtelefoons met ingebouwde TV-camera. Veel suc6!