Klopt het dat een gps apparaat ook uitzend?

Ik hoorde van iemand dat hij zijn gps niet aan mocht hebben in het vliegtuig omdat deze ook kan uitzenden.
Dat is toch helemaal niet waar?
Hij zend toch helemaal niks terug naar de satelliet?
Hij ontvangt toch alleen maar straling van de satellieten en zo weet hij toch waar hij is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

hoi Fietser12,

gvrox heeft gelijk.
het is een tijdkwestie, elke satelliet zend een tijdcode en zijn positie uit, in de software van jouw GPS apparaat worden deze waarden met elkaar vergeleken, waaruit de juiste positie wordt berekend.

in principe heeft de eigen klok van het GPS apparaat hier niets mee te maken, wel de kristalfrequentie, die ook wel kloksignaal wordt genoemd. de noukeurigheid van DIE klok is uiteraard wel heel belangrijk.

dus NEE, er wordt door jouw GPS niets uitgezonden.
maar de kristalfrequentie kan storend werken voor andere apparatuur. die stopt niet bij de plastic omhulling.
er is een elektromagnetisch en elektrostatisch veld rondom jouw GPS. dit kan storing geven bij andere apparaten.
vooral in een vliegtuig kan je beter geen problemen hebben.
mocht er wat fout gaan, langs luchtwegen zijn geen vluchtstroken...

overigens, om naar een satelliet terug te zenden, heb je toch echt wat meer vermogen nodig dan het GPS batterijtje kan leveren en een grote schotel antenne.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik ben toch echt het meest overtuigt van jouw antwoord!

Andere antwoorden (4)

Het GPS-apparaat zendt straling naar die satelliet (3 satellieten, om precies te zijn), die vervolgens weer wat terug stuurt, en meet hoelang die straal erover doet om weer terug te komen. Met behulp van de snelheid van die data (lichtsnelheid, neem ik aan?) en de tijd die het kost, kunnen de afstanden tot alle 3 de satellieten worden gemeten. En er is maar 1 plek op aarde waar die 3 afstanden, precies dat aantal kilometers is. Hiermee bepaald de GPS zijn positie.

Dus ja, een GPS apparaat zendt ook uit, om daarna die zelfde data/straling weer te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MINIMAAL 3 satellieten ja.. 3 zijn nodig voor plaats bepaling.. kunnen er ook veel meer zijn, hoe meer satellieten, hoe nauwkeuriger de plaats bepaling... als je tomtom ofzo de functie heeft om te kijken naar de hoeveelheid verbonden satellieten moet je maar eens kijken, ik heb er wel eens 11 gehad...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat een GPS-ontvanger een signaal naar de satelliet uitzendt is pertinent onwaar, het is een puur passieve ontvanger.
Zoals elke ontvanger (en überhaupt alle digitale apparatuur) zal er wel een heel klein beetje elektromagnetische straling uitgestraald worden, maar dat is verwaarloosbaar weinig.
Nee, een GPS apparaat zendt niet uit, de afstand tot de satelliet wordt bepaald doordat het signaal naast de positie van de satelliet ook een tijdcode bevat. De ontvanger weet dus wanneer het signaal bij de satelliet verzonden is, en dus ook hoe lang het signaal erover gedaan heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Theoretisch zijn 3 satellieten voldoende, maar omdat de klok in de ontvanger (relatief) goedkoop is en dus ietsje onnauwkeurig, zijn 4 of meer satellieten nodig om de locatie te bepalen.
gvrox
12 jaar geleden
Als je een externe GPS ontvanger gebruikt dan zal die de opgevangen GPS informatie per Bluetooth naar een ander apparaat kunnen verzenden.
Een GPS apparaat dat autonoom functioneert zendt behalve een klein beetje elektromagnetische straling van de digitale schakeling geen enkel signaal uit.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de afbeeldingen voorbeelden van een externe GPS ontvanger en een zelfstandige GPS ontvanger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een normale GPS (dus zonder bluetooth) zendt niet, dat weet ik, daar ik electrosensitief ben en m'n auto tot een ware kooi van Faraday heb moeten maken (met een speciale glascoating). En ik krijg wel een beroerte van een mobieltje op standby in mijn auto maar ik voel helemaal niets van mijn Garmin 330 (oudje met externe antenne op het dak, anders ontvangt ie natuurlijk niets). Dus wees gerust.