bestaat er ook een contactslot met een andere werking?

bestaan er ook contactsloten waar je een sleutel insteekt, vervolgens omdraait, waarna hij dus stroom doorlaat, en dat je vervolgens gewoon de sleutel eruit kan halen terwijl hij stroom door blijft laten. ik wil namelijk iets maken, waar je hem start d.m.v. een sleutel, welke je er vervolgens uit haalt om ervoor te zorgen dat niemand hem meer uit kan zetten, zonder mijn sleutel. en het uitzetten gaat dan door de sleutel er weer in te steken, en hem in de beginpositie te zetten.

bestaat dit al, en zo ja, wat is de naam hiervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dat bestaat.

Dit wordt ook wel een sleutelcontact genoemd.
12 jaar geleden
Dergelijke sleutelschakelaars zijn in allerlei soorten en maten te koop bij een elektrotechnische (groot-)handel.
Er zijn modellen met meerdere schakel standen.
Op de site van Conrad vond ik onderstaand exemplaar waarbij de sleutel inderdaad uitneembaar is in beide standen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hij kost € 7,50 en de tekst bij het plaatje vermeldt verder nog:

Sleutelschakelaar
Voor laagspanning. Sleutel in beide schakelstanden uitneembaar.

Omvang levering:

2 sleutels per sleutelschakelaar