Hoe lang bestaat het touchscreen al?

Ik vroeg me af wanneer het eerste touchscreen werd uitgevonden. En dan bedoel ik niet persé het touchscreen zoals wij hem vandaag kennen (Bijvoorbeeld een touchscreenbeeldscherm) maar ook bijvoorbeeld knopjes/schakelaars. Ik kan me namelijk herinneren dat mijn opa een best wel oude platenspeler had met touchscreenknopjes erop.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

hoi Jaspertje,

touchscreen knopjes op de platenspeler zijn geen touchscreen knopjes, maar bestaan uit twee ringen die dmv je vinger contact maken. er zit een (groen) lampje in die dan aan gaat.
uiteraard wordt een en ander met elektronica gerealiseerd.

in (ongeveer 1982) kocht ik een Bondwell computer die met CP/M (voorloper van DOS) werkte.
je kon daarbij een touchscreen monitor kopen. deze werkte met IR licht stralen over het scherm, zowel horizontaal als verticaal. zo kon je dingen op het scherm aanraken die.
de resolutie was niet bepaald fijn, maar het werkte perfect.

een andere monitor werkte met zeer dunne horizontale en verticale draden achter een plastic folie dat over het scherm zat geplakt. door te drukken verbond je twee draden, waarmee de lokatie was bepaald. dit gaf een grotere noukeurigheid dan het voorgaande scherm.

tot slot was er nog de lichtpen, een lichtsensor die met de computer was verbonden. oude beeldbuis monitoren werken met één lichtstraal die snel over het scherm beweegt. hierdoor zie je een heel beeld, maar in werkelijkheid is het slechts één punt waarnaar je kijkt.
door de pen op het scherm te houden, weet de computer wanneer de lichtpunt de pen raakt, dus ook de lokatie van het aangewezen stukje scherm. dit geeft de hoogste noukeurigheid omdat het hier de scherm resolutie is die de afmeting van het lichtpuntje bepaald.

tegenwoordig gaat alles capacitief, en zitten de sensoren in het scherm zelf. maar vroeger kon het dus ook.

lichtpennen werken niet meer op LCD scherm, maar nog wel op de ouderwetse CRT monitor.
een systeem met draden of lampjes is heel goed zelf te bouwen, leuk hobbyprojectje.

veel plezier en suc6 met (na)bouwen.
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ergens in de jaren 70 begonnen er een paar producten op de markt te komen volgens deze wiki.