Waarom krijg je een raar gevoel als de lift aankomt op de gekozen verdieping?

De vraag zegt het al ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (6)

Ik vermoed als gevolg van de wet van vertraging
je "zweeft" even
net als in de achbaan of zoiets maar dan 100 keer milder
je maag reageert er op
capthavoc
14 jaar geleden
Door de vertraging van de liftcabine. Je organen hangen als het ware in je lichaam. Wanneer je aan een versnelling of vertraging blootgesteld wordt, zweven je organen een beetje. Dat voel je als dat "rare gevoel".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zo is't helemaal!
Misschien door de spanning of dat je juist blij bent dat de lift er eindelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is het een signaal van je lichaam dat het niet goed gaat.
Je organen hebben een vaste plaats in je lichaam en door het afremmen van de lift verplaatsen deze organen zich, en lichaam geeft een noodsignaal.
Als ik ergens op sta en spring naar beneden, dan weet ik wat er gaat gebeuren, dus ben ik niet verrast, toch geeft het ondanks dat ik het weet een heel vervelend gevoel.
Ook al spring ik wel 10 keer , het geeft 10 keer een vervelend gevoel.
Het gebeurt dus buiten je verstand om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere onnatuurlijke beweging leverd negatieve G-krachten op. Je evenwichtsorganen reageren een fractie trager dan de beweging van de lift. Dit komt omdat je, je nergens op kunt focussen om de beweging te volgen. Op het moment dat de lift vertraagt, omdat de gekozen verdieping is bereikt. Het is de schakel tussen de beweging en die van je evenwichtsorganen die dit rare gevoel kunnen geven...

De negatieve G-krachten in de lift zijn overigens minimaal. Maar minimaal een negatieve G1-kracht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Starbless! Ik ben toch benieuwd naar wat jij verstaat onder een "negatieve G1-kracht". Mag ik ook een verbeteringsvoorstel voor je 1e zin doen? Probeer iets van: "Iedere (eenparig) versnelde beweging levert G-krachten op." Immers F = m * a (volgens opgaaf van Newton). Hier is F gelijk aan de G-krachten. M is de massa van het versnelde lichaam. A is de versnelling (of vertraging) die het lichaam ondergaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt zolang je, je maar kunt oriënteren. En dat gaat in een stalen doos als een lift niet... En als jij met je mh75 neer stort dan heb je eveneens met negatieve G-krachten te maken. Ik neem tenminste aan dat die 757 in je avatar de mh75 is?
Door de versnelling heeft je bloed de neiging richting je voeten te gaan.Je hart kan toch gemakkelijk al het bloed rondpompen .Echter je bloedruk in de hersenen daalt dan iets en daar voel je je anders door.Lees wel anders.Dat is nog lang niet duizelig