Op eeen nieuwe kamer thermostaat staat vermeld: "Not for modulating heating systems". Wat betekent dit?

Op het systeem staat de gasverwarming, warmwaterverwarming en zonne-energie boiler aangesloten. Het is een WTW installatie.
Is dat 'modulating'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als de temperatuur in een ruimte anders dan door de thermostaat(kraan) wordt geregeld, is de thermostaat eigenlijk overbodig en zouden ze elkaar tegen kunnen werken. Bv. Vloerverwarming die gestuurd wordt door het temperatuurverschil van het uitgaande en terugkomende water te meten, heeft geen extra thermostaat nodig. In zo'n geval zit de modulator/regulator op/bij je verwarmingsketel.

De meeste CV's hebben een gecombineerde ruimte thermostaat en hebben daarmee een terugkoppeling. Stel dat de thermostaat in een ruimte op 20° staat en het is 17° in die ruimte. Staat de thermostaatkraan op de verwarming dan dicht, zal de pomp blijven lopen om die ruimte te verwarmen, maar die wordt niet warmer omdat de thermostaatkraan de boel dichthoudt. Andersom, staat de thermostaat in ruimte van 22°, maar de zolder is 15°, dan zal de zolder niet verwarmd worden, omdat de verwarmingspomp niet loopt.

Je hebt dan meer aan een thermostaatkraan op alle verwarmingen en geen centrale regeling of een centrale regelingen met evt. per ruimte een voeler. Heeft de WTW een centrale sturing van de verwarming, dan is dat een modulated heating system.