Kan iemand zien als je op zijn internet zit?

Ik heb een iPod en als ik over straat loop en ergens ga zitten zoek ik altijd onbeveiligd internet en gebruik dat maar kan een iPod daar virussen van krijgen en kan iemand anders dat zien en is het strafbaar? Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Op een router is sowieso altijd een LED'je dat knippert zodra er gebruik wordt gemaakt van Wi-Fi, maar er is natuurlijk niet zichtbaar wie of wat er op de Wi-Fi zit. Als de persoon bij wie je op internet zit zelf ook van zijn Wi-Fi gebruik maakt, zal hij niet meteen merken dat je er gebruik van maakt.
Het is wel zo, dat als je inlogt op je router (gaat meestal via 192.168.2.1 o.i.d.), dan kan men wel zien hoeveel gebruikers er op de Wi-fi zitten, maar daaruit valt geen informatie af te leiden. Gelukkig weet bijna niemand dat ze het daar kunnen zien, en de mensen die het weten zullen waarschijnlijk nooit kijken of er iemand op hun netwerk zit. En als ze graag willen weten wie er op hun netwerk zit, zouden ze het allang beveiligd hebben. Dus ik denk dat je gewoon ongestoord kunt internetten ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op mijn iTouch heb ik de app IP Network Scanner en die laat alle internet apparaten die verbonden zijn met het internet inclusief naam en IP-adres! Dus dan zal een computer dat ook wel kunnen. Strafbaar? Ligt eraan.. Misschien als je kinder porno upload via zijn netwerk maar op YouTube zitten of hotmail? Nee ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of ze het kunnen zien, wordt hierboven al verteld
Is het strafbaar?
Er is toevallig net uitspraak gedaan door een rechter die stelt dat het niet strafbaar is. Je maakt alleen gebruik van de router om op het internet te komen, dus er is geen sprake van computervredebreuk. Als je hier kijkt:

https://invisionweb.deloitte.nl/Opsporing_en_Digitalisering/News/Rechter--wifi-netwerk-van-de-buren-hacken-mag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij om dat te horen. Ik vond het altijd al zo onlogisch dat dat strafbaar zou zijn.
Of het te zien is en of het strafbaar is, daar is al op geantwoord. Rest je vraag over virussen.

Daar kan ik je een gerust nee op geven. Je kunt er geen virussen van krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn buurt zit een draadloos netwerk dat ze "gratisvirussen" genoemd hebben. Ik vond het ook al niet veel indruk maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha wel een leuke naam, maar voor de meesten met een klein beetje verstand, inderdaad niet erg indrukwekkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, het biedt wel mogelijkheden... als je via de DCHP een proxy-instellingen meelevert, zijn er best wel wat mogelijkheden... (voor bv. een man-in-the-middle-attack). ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch heb je gelijk, domtic. In de praktijk is de eigenaar van een onbeveiligd netwerk echter niet in staat dergelijke dingen te doen.