Moeten de stekkers uit het stopcontact ivm stroom verbruik?

Iemand zei mij dat je toch stroom verbruikt als je stekkers in het contact laat zitten, maar niet gebruikt. Van lampen, radio, koffiesetapparaat enz....
Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
65.3K

Het beste antwoord

Apparatuur zoals opladers blijven stroom gebruiken, ook als er bijvoorbeeld geen telefoon aan is gekoppeld. Dit komt omdat er in een oplader altijd een gesloten stroomkring is, die niet uitgeschakeld kan worden dmv een schakelaar.

Apparatuur zoals lampen verbruiken nul komma nul stroom als de schakelaar op uit staat. Er loopt dan eenvoudigweg geen stroom.

Bij andere apparatuur zoals je radio, tv, koffiezetapparaat, hangt het ervanaf. Staan ze standby? Ja, dan trekken ze een beetje stroom (en is nog brandgevaarlijk ook). Staan ze gewoon echt uit, dus schakelaar op uit, dwz stroomkring onderbroken, dan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Juist!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niets aan toe te voegen...+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het helemaal juist. Spot on!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed en nog volledig ook! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom krijgt hij dan toch een - man iemand???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
man = van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van iemand die niet tegen reacties op zijn antwoorden kan. Of van iemand die nog steeds gelooft dat een oplader geen stroom verbruikt als er verder niks aan hangt.
Hermanpj
7 maanden geleden
Helemaal correct. bij een gesloten stroomkring, zoals bij telefoonladers zal er een zogenaamde nullast stroom vloeien.

Andere antwoorden (8)

Ja Volgens mij is dat waar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel klein beetje stroom, het is echter zo'n klein beetje dat het te verwaarlozen is. Als je echter 6 maanden weggaat kan je het wel doen, dat scheelt misschien een paar euro op je rekening :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik me niet vergis klopt dit inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen van dingen die op standby/sluimer kunnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel gebruiken , niet verbruiken.
Een apparaat verbruikt energie, geen stroom.
Maar idd, het gebruikt nog steeds stroom als het eraan zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Technisch gezien misschien niet, maar in algemeen taalgebruik is het wel normaal om "stroomverbruik" te zeggen bijvoorbeeld. Verder, wel eens van schakelaars gehoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een apparaat verbruikt toch ook stroom? Als je de lamp aandoet gaat de meter in de metselaar lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 'm aandoet ja. Maar de vraag is of dingen stroom verbruiken wanneer ze uit staan, maar met de stekker in het stopcontact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh het woord schakelaar ken ik goed genoeg hoor.
En ik had het ook over de technische kant, dus..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou je moeten weten, dat als een apparaat is uitgeschakeld (dus niet standby, maar uit), geen stroom cq. energie verbruikt.
Alle apparatuur blijft stroom vreten .
Zelfs de senseo .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar heeft boven je een antwoord gegeven en hij heeft gelijk. Niet alle apparatuur blijft stroom vreten, niet als je het gewoon uit zet. Maar als er een lampje blijft branden, dan wel. Of de digitale wekker op de magnetron. Maar wat uit staat, staat ook echt uit en verbruikt geen stroom.
Op opladers na dan. En verlengsnoeren zonder een aan/uit knop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net van de senseo weet ik het niet haha. Misschien staat dat ding wel op standby, misschien is 'ie echt uit. Een verlengsnoer op zich verbruikt ook geen stroom hoor. Dat loopt er alleen maar doorheen, wanneer er iets op is aangesloten dat aan staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Senseo heeft een korte standby-tijd, en schakelt zichzelf vervolgens echt uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik heb even gezocht, en de Senseo blijkt dus echt niet uit te gaan: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=38&t=45332&view=next "In deze situatie heeft Ulbe wel degelijk gelijk!, de electronica wordt geschakeld door een pulsschakelaar!, en de aan/uitknop van een Senseo bestaat uit een puls schakelaar, zoals een deurbel, De knop schakelt hier dus een laagspanning, die de electronica regelt!, en die electronica blijft dus wel "wakker" wanneer de stekker in het stopcontact zit!, anders krijgt u uw bakje koffie niet! :) Zeker weten dus wanneer de stekker van de Senseo in het stopcontact zit, dat er bepaalde electronische componenten ingeschakeld staan, De electronica die het apparaat schakelt staat dan 24 uur per dag ingeschakeld, vermoedelijk zal de Senseo een Watt of 5 nemen wanneer deze aan de stroom staat," Dus ja, ook de Senseo verbruikt (een beetje) stroom, wat ik al vermoede vanwege de schakelaar. De tijd tussen aan en standby (wat jij waarschijnlijk bedoelde met standby-tijd) is overigens een uur, dat vind ik nog niet zo kort.
Als er alleen een stekker in zit, zonder aanhangende apparatuur, zal er geen stroomverbruik zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scherp ;-)
Om er toch nog iets aan toe te voegen; de stopcontacten en snoeren, verlengsnoeren etc. staan wel onder spanning. Er is altijd nog ziets als lekkage. Hoewel dit zeer, zeer marginaal is, maakt het 't antwoord wel compleet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar ja, al wordt het dan wel heel technisch. En eigenlijk is dat altijd wel aanwezig, vanaf de centrale tot aan het apparaat. De grootste lekstroom binnen je huis zit dan nog in de bedrading in de muren denk ik. Of zou het steen/beton dan nog weer uitmaken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@widar, een ingekapselde draad is meer geisoleerd dan een los bengelend snoer, daar druppelen de geladen deeltjes makkelijker uit, dus daar zal een verschil in zitten ja. Maar zoals ik al zei, het gaat eigenlijk nergens over. Op jaar basis zal het een nihil verschil opleveren in kosten (enkele centen maar dat is een schatting en kan ik niet bevestigen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet 't niet, of dat meer geïsoleerd is of niet. Een los hangend snoer, hangt juist weer in de lucht, wat een uitstekende isolator is. En als ik zo op internet eens zoek op elektrische weerstand van beton, dan lijkt het erop dat er een stroom in beton kan lopen. Het is allemaal wel heel marginaal inderdaad, maar daarom niet minder interessant om over na te denken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar, ik ben geen specialist maar wat is lucht. Het vacuum van een geisoleerde theepot werkt uitstekend maar daar zit juist GEEN lucht en isoleert om die reden heel erg goed. Bij elektronen transport gelden overigens andere natuurkundige wetten. Zo is het ook niet aan te bevelen om onder hoogspanningsmasten te gaan wonen, daar worden ernstige gezondheidsrisico's aan toegeschreven. Bij het transport van elektriciteit treed continue verlies op, het regent als het ware elektrische deeltjes onder hoogspanningsmasten en de 'lucht' houdt dit niet tegen. Er zal ook nog een verschil zijn met het transport van elektriciteit en een draad onder spanning. Een draad onder spanning hoeft nog geen transport van elektriciteit te hebben maar wat ik wel eens zou willen weten is of het onder spanning houden van een draad energie kost. Dat is interessant want hoe hou je zo'n draad onder spanning, daar moet toch ook energie voor geleverd worden? Dus zonder afname van eindgebruik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij hoogspanningskabels is er natuurlijk een vele malen hogere spanning aanwezig dan in huis. De hoogte van de spanning is van grote invloed of er al dan niet een weerstand is en dus of er een stroom kan vloeien. Bij een bepaalde hoogte van de spanning, wordt de weerstand van de lucht opgeheven. Een spanning in stand houden, kost geen energie. Een spanning, oftewel potentiaal, is wat het woord zelf al aangeeft: de potentie energie te kunnen leveren. Zie het als een stuwmeer waarvan de kraan dicht zit. Er is een enorm potentieel, maar er vloeit geen enkele stroom (water). Pas als je de kraan open zet cq. de stroomkring sluit, kan er een stroom vloeien. Daarom loopt een batterij niet leeg, als je hem niet gebruikt.