Waarom heeft het snoer aan beide kanten van die tulpstekkers? (zie foto! ik weet namelijk niet of dit de goede naam is.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat zijn inderdaad tulpstekkers, ook wel RCA pluggen genoemd.
Je gebruikt ze om een bron met beeld en geluid te verbinden met een apparaat dat beeld en geluid afspeelt. Bijvoorbeeld een videorecorder met een TV.
De gele wordt voor het videosignaal gebruikt, de rode en witte voor beide geluidskanalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus eigenlijk hetzelfde als HDMI maar dan anderen aansluitingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, HDMI is niet alleen een ander stekkertje, maar ook een totaal ander signaal. Daarom zit er ook een ander stekker systeem op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KORT MAAR KRACHTIG
bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Deze stekkers zijn onder de volgende namen bekend:

Tulp
RCA
Cinch

De laatste benamingen 2 worden tegenwoordig het meest gebruikt. In de wereld van de professionele video wordt vrijwel uitsluitend RCA gebruikt. Cinch zie je wat meer in de huiskamer audio.

Tulp is de nederlandse naam omdat de eerste stekkers wel wat weg hadden van de 4 buitenste bladen van een uitkomende tulp.

Tulpstekker is dus oude, maar een juiste benaming. Zeker een elektronicazaak zal onmiddellijk weten waar je het over hebt.

De reden dat het snoer aan beide kanten tulpstekker heeft komt omdat het hier gaat om een snoer voor audio en video doeleinden. Tulp of RCA of cinch is de standaard aansluiting voor huiskamer stereo en video apparatuur. De aansluiting komt ook wel voor bij professionele video apparatuur, hoewel het daar niet standaard is. Dit doen ze om met name de weergave snel en makkelijk te maken zodat het op elke standaard televisie past en dus niet afhankelijk is van de in de professionele video gebruikelijke kabels met bajonetsluitingen die een veel hogere beeldkwaliteit overdragen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De kabel op de foto is een kabel voor videocamera's. Het beeld, een composiet signaal, gaat door de kabel met de gele stekker. De audio gaat door de rode (rechts) en de witte (links) kabel.