Ik heb vier led lampjes 2 om 2 geschakeld, spanning van de batterijen is 9v en moet ong 7,5v worden bij de leds, hoeveel ohm moet de weerstand zijn?

Ik ben een zaklamp aan het bouwen van led lampjes, ik heb 3 platte 3v batterijen en dus in totaal 9. Ik heb de leds 2 om 2 parralel geschakeld. Het voltage moet 3,8v per lampje zijn. Hoe groot moet de weerstand zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ik het me goed herinner is de standaard stroom door een LED 20 mA.
Ik zou per parallelschakeling van 2 LEDs en weerstand in serie zetten; dus 2 weerstanden. Zodat de weerstand de kleine variaties in de spanning van de LEDs kan opvangen.
De spanning die overblijft voor de weerstand is dus 9 - (2 x 3,8V) = 1,4V
de weerstand wordt dan 70 Ohm (U = I x R -> R = 1,4 / 0,02); dus een weerstandje van 68 Ohm.

Wil je een sterkere zaklamp, dan kan je ook proberen om 30 mA door de LEDs laten stromen. Je batterijen zullen dan wel eerder leeg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een weerstand in serie zetten. Hierover moet 9-(2x3,8v)=1,4 volt vallen. R=u:i = 1,4x de stroom die je erdoorheen wil laten gaan.