Hoe kan een hacker een computer onherstelbare schade toebrengen?

http://www.nu.nl/internet/2426289/computers-laura-dekker-gehackt.html: Het hacken heeft vooral plaats tijdens vertrek en aankomst van Laura op de diverse eilanden. Soms is herstel niet meer mogelijk en moet er een nieuwe computer worden gekocht. Daar zijn flinke kosten mee gemoeid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Er zijn virussen bekend die je harde schijf kunnen laten crashen of erger, je net opgezette fusiereactoren in de soep kan laten draaien ... Zoek maar eens op StuxNet en Iran... :-). Een hacker met toegang tot je PC (veelal via een worm- en/of trojan virus) kan dat natuurlijk ook.

De kans dat Laura echt last heeft van een hacker die telkens (schijnbaar heeft ze al eens een nieuwe laptop aangeschaft) haar laptop hackt, lijkt me zeer nihil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als hij de firewalls kan omzeilen en in haar computer kan loggen dan kan hij vrijwel alles doen natuurlijk.

Denk aan bijvoorbeeld het totaal verwijderen van de BIOS, de computer overklokken en de fan speeds juist omlaag halen, waardoor de hardware uiteindelijk ook echt kapot gaat. Verder zijn er nog meer manieren om je computer te laten oververhitten. Ook door middel van het forceren van bepaalde settings die niet door de hardware ondersteund worden kan hardware beschadigen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het zou kunnen dat er een trojan zit in een applicatie die ze telkens weer installeert omdat ze deze nodig heeft. Dit hoeft overigens niet persee, het kan ook zijn dat de hacker gebruik maakt van bepaalde exploits in windows of andere applicaties waar ze gebruik van maakt om zo haar computer binnen te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel eens gelezen dat het mogelijk is een harde schijf kapot te krijgen (fysiek), maar nooit gehoord dat dat ook echt gebeurd. (en ik had geen zin om het ergens te gaan proberen..)
De rest van een computer is niet kapot te krijgen.

Een harde schijf is makkelijk te vervangen (ook in een laptop)

Dit verhaal lijkt mij op het zoeken van publiciteit.

Toegevoegd na 1 uur:
in de volgende link, staan tussen vele onzin reacties een paar berichtjes met een meer logische verklaring:
een normale harddisk kan slecht tegen de bewegingen op een kleine boot. (klein t.o.v. een cruiseschip)

http://www.powned.tv/nieuws/tech/2011/01/hacker_trolt_zeilmeisje.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan niet als je zelf geen besmet programma geladen hebt en je virusscanner up to date houd.Niemand kan zo maar in je bios komen en je pc onklaar maken.Ze kunnen hooguit je HD besmetten met een virus,maar meer niet.En het verhaal dat een kleine HD op een zeilboot van schommelingen beschadigd kan raken is ook uit de lucht gegrepen.Als dat zo was zouden computers in vrachtwagens en campers eerder beschadigd raken ,daar deze meer bloot staan aan trillingen.Niet geloven daar dit een publiciteitsstunt is.