Kun je meten of de isolatie van een electrokabel is uitgehard?

Gaat de kabel binnenkort breken als deze moet buigen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Uitgehard alsin niet soepel meer, bros geworden. Dat kan je wel meten maar alleen met een destructieve test. Je hebt een stukje kabel nodig waar je een buigkracht op uitoefent waarna je weet hoe buigzaam de kabel nog is zonder te barsten. Breken zal het niet gauw maar veroudering door tijd, UV en temperatuur eist zeker zijn tol van kabels. Zowel van oudere als nieuwere types.
Met een beetje gevoel is wel in te schatten of de kabel echt aan vervanging toe is of nog prima mee kan. Ik weet niet om wat voor een kabel het gaat maar dingen als installatiedraad hebben op zich niet zoveel te lijden. Ze bewegen immers niet en gaan pas na lange tijd stuk. Dan is het wel echt verpulveren wat ze doen.