Hoe kan ik een elektriciteitsdraad toevoegen aan een lasklem of lasdop?

Ik wil een lamp aansluiten op de lasklem of lasdop. Ik kan hem niet openkrijgen, of weet niet hoe.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

die kan je ook niet open krijgen, je moet de draad ( wel masief koper, en de juiste diameter) even een kleinstukje afstrippen en er in steeken, deze wordt vanzelf vast geklemd en is ook niet meer los te krijgen.

Toegevoegd na 46 seconden:
http://www.gerritse.nl/~images/products/gerritse/642-477/787607.jpg
een foto, in een van deze gaaten kan je dan je kabel inprikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het beste is om de draden net onder de lasdop door te knippen, en vervolgens gezamenlijk in een nieuwe lasdop met elkaar verbinden. Natuurlijk voordat je deze actie aanvangt wel even de spanning eraf, want anders wordt 't echt spannend....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de moderne lasblokjes kun je de draad er gemakkelijk uitkrijgen door aan de achterkant in het kleine gleufje in het blokje een stroomzoeker/schroevendraaier te steken.
De veerklem laat dan los en zo kun je de oude draad eruit trekken en een nieuwe er in drukken.
Het is een handigheidje maar echt heel eenvoudig.

Toegevoegd na 11 minuten:
De lasdoppen worden niet meer gebruikt, de klemblokjes werken echter veel gemakkelijker.
Je kunt ze ook naast elkaar koppelen.
Vrijwel niemand is bekend met bovenstaande, ik moest het ook zelf ontdekken.
Mij vielen de gleufjes op toen ik er mee werkte en heb het bovenstaande uitgeprobeerd, De bedoeling is dat het klemveertje teruggedrukt wordt door de stroomzoeker.
Omdat het een sterke , strakke veerklem is, is enige kracht nodig, maar daarom zijn ze ook veilig en handig om mee te werken.
Voor het doorprikken naar een volgend blokje of bij het koppelen van de aanvoerende draad is de eerste ingang van een wat grotere diameter, waardoor DAAR de dikkere draad in past.
Gebruik je die ingang voor een dunne draad, dan blijft die soms niet goed steken.
Het helpt dan de draad iets verder af te strippen en de draad zo diep mogelijk in het blokje te steken.
Er zijn ook koppelblokjes met bedienbare klemmetjes.
Ze zijn echter niet beter dan de grijze blokjes.
Strip de draad lang genoeg af en gebruik geen gevlochten draad met aderhulzen, die krijg je er niet goed in omdat ze plat geknepen zijn, daarvoor kun je beter kroonsteentjes gebruiken maar gebruik beslist aderhulzen.
Volgens DIN zijn deze verplicht bij gevlochten draad is mij door een Duitse electricien verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die oude lasdoppen hebben een schroefdraad; soms met linksdraaiende spoed, zodat ze rechtsom losgaan. De nieuwe (grijze) lasdoppen werken zoals Bastanovum schrijft.