waarom valt een hijskraan om als je het gewicht dat je verplaats te ver aan de buitenkant hangt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het probleem met een hijskraan is dat hij moet blijven staan als hij belast is dan wel onbelast is.
Een torenkraan heeft een T-vorm; aan een kant hangt de last en aan de andere kant het contragewicht.
Als last en contragewicht even zwaar zijn en even ver uit het midden vandaan hangen is er niets aan de hand, want dan is de zaak in evenwicht.
Als op dat moment de last verder naar buiten wordt gereden dan wordt het geheel steeds minder evenwichtig en kan de kraan bezwijken of omvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hierdoor komt het gewicht boven het contragewicht uit
13 jaar geleden
Dat heeft met een moeilijk woord met het zwaartepunt te maken. probeer zelf maar eens helemaal scheef te gaan staan, bijv op je hielen en dan achteroverleunen, je kiept meteen om.
als je echter op de grond gaat zitten kun je wel een been uitstrekken maar je blijft beter in evenwicht als je iets anders de andere kant op uitstrekt, bijv je arm.
13 jaar geleden
Einstein, dat heet met een 'moeilijk' woord natuurkunde (kracht x afstand). Als de krachten aan de ene zijde groter zijn dan de kracht aan de andere kant + de stijfheid van de constructie valt de kraan om/breekt af.

Neem zelf maar de proef op de som en neem een goed gewicht in je hand. Als je nu arm strekt, zul je merken dat het gewicht 'zwaarder' wordt. Neem je een heel zwaar gewicht, sta je al krom/scheef als het gewicht langs je lichaam hangt. Gek genoeg sta je weer recht als je aan je andere arm nog zo'n gewicht hangt.