een kerstdorp met ledlichtjes werkt met een transformator 230V - 50hz kan ik dan een transformator van 100-240V - 50-60Hz gebruiken zonder risico?

de ledlichtjes -> 4,5 volt/ 0,7 watt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Een transformator "transformeert" van de ene spanning naar de andere. De gegevens die jij geeft zijn van de ingangsspanning, in dit geval een heel algemene 230v 50hz, standaard voor Nederlandse huishoudens. Waar het om gaat is de uitgangsspanning. Die moet 4,5 volt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ingaande spanning en frequentie is goed, even kijken of de uitgaande spanning ook goed is. Niet dat je dadelijk een uitgaande spanning van 9 of 12 volt hebt............
jc54
13 jaar geleden
Je loopt altijd risico als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Je moet dus weten op welke punten (draden) je de netspanning moet aansluiten (primaire kant) en of de secondaire kant de juiste spanning afgeeft.
Als je geen metertje hebt om het te controleren kun je het beter even door iemand met meer verstand van zaken laten bekijken.
Als je geen aansluitpunt voor 230V hebt kun je wel het 240 V aansluitpunt nemen.
Raak niets met je vingers aan als er spanning op staat zonder dat je goed weet wat er op staat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeet niet de niet gebruikte aansluitpunten goed te isoleren want daar komen ook gevaarlijke spanningen op te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pasAjm qcygxvnsremp, [url=http://qqdkssgdiglp.com/]qqdkssgdiglp[/url], [link=http://ulotlttxrusk.com/]ulotlttxrusk[/link], http://nfhxmzflhwtz.com/