Hoe werkt een koptelefoon met volume regelaar?

De koptelefoon is dan niet digitaal verbonden met de bron, dus het kan toch niet zijn dat als je het volume op de koptelefoon hoger/lager doet, je het bronsignaal zachter maakt.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat er een kleine schuifweerstand in zit, maar dan kun je het volume dus nooit hoger doen dan ingesteld op de bron. En als je bijv een ipod hebt, zou je toch stroom verspillen als je hem dan zachter zet via de oortelefoon?

Dat is dan toch onpraktisch? Of scheelt dat niet zo veel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Toch klopt je veronderstelling. Er zit dan inderdaad een spanningsregelaartje in, een potentiometer. Daarmee kun je het signaal inderdaad nooit harder zetten dan het volume dat uit je spelertje komt, alleen maar zachter. En ja, er gaat energie verloren. Nou is dat niet bijster veel in zo een geval, anders zou er rook uit het regelaartje komen, maar het is geen goede efficiënte manier om het volume te verzwakken, klopt ook.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

klopt, het bronvolume veranderd niet, en jha dmv een weerstand wordt de *overbodige* warmte in een weerstand verstookt. ( het moet ergens heen:))

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry. de overbodige spanning wordt in een weerstand omgezet in warmte....ja dat klinkt beter!