Manchet wasmachine gescheurd door verkeerd gebruik?

Zojuist is de servicemonteur langs geweest voor het vervangen van de manchet van mijn wasmachine.

Uit de ronde manchet, die dient als afdichtingsrubber tussen de deur van de wasmachine en de trommel, was een stukje van 2 centimeter gescheurd, waardoor er een waterlekkage ontond aan de onderkant van de deur.

Volgens de servicemonteur is de oorzaak hiervan, het verkeerd laden en lossen van de wasmachine. Er zou wellicht een knoop o.i.d achter de rand hebben gezeten, die de manchet heeft doen scheuren.

De wasmachine is nog geen jaar oud (!) Hoewel we 5 jaar garantie hebben op de machine, rekent het bedrijf voorrijdkosten, reparatiekosten en de gebruikte materialen.

Is het inderdaad mogelijk dat door het laden en lossen, er een klein "hapje" uit deze rubberen ring is verdwenen.

Let wel op, de ring is zeer elastisch!!! Dus deze kan zeer soepel meebewegen met de beweging van de trommel. Zie afbeelding van het model manchet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
36.2K

Het beste antwoord

Hier een vergelijkbaar probleem wat beoordeeld is door de geschillencommissie

Toegevoegd na 1 uur:
Wat zijn mijn rechten en plichten?
Als u iets koopt, hebt u rechten en plichten. Is een product niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.

U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. U kunt altijd andere afspraken met de verkoper maken. Bijvoorbeeld dat u een bepaald bedrag zelf betaalt. Bijvoorbeeld als u uw televisie al een aantal jaren hebt kunnen gebruiken, en u krijgt een nieuwe. Maar dat kunt u zelf beslissen. Gaat het product binnen zes maanden kapot, of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het heel goed mogelijk is. Het is dan waarschijnlijk een grotere knoop geweest, misschien een van een spijkerbroek bijvoorbeeld.
Als zo'n knoop achter de rubber rand is blijven steken, en de machine gaat centrifugeren dan wordt er behoorlijk hard aan die knoop getrokken. Ik kan me best voorstellen dat het schade oplevert.
Wel zuur overigens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We gaan altijd erg precies om met onze apparaten, en ook met de wasmachine. Dit verwacht je niet een korte tijd. Daarnaast viel het volgens de servicedeskmedewerker binnen de garantie, en volgens de monteur niet. Maar de monteur heeft het eindoordeel.
Rieneke1
13 jaar geleden
schandalig soestermenneke.
men kan toch niet verwachten dat je eerst alle knopen afhaalt, en na de was weer aanzet?
bij normaal gebruik kan dit gewoon gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit zijn altijd van die dingen die dan net weer niet binnen de garantie vallen. Volgens mij is er bij mij nog nooit iets kapot gegaan dat dan wel binnen de garantie valt.
Wat dat betreft doen ze het wel slim :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja uiteraard staat er in de garantievoorwaarden dat bij verkeerd gebruik de kosten voor de klant zijn. Ik was er al bang voor toen ik belde voor een afspraak, maar de mevrouw van de servicedesk vertelde dat de klacht vaker voorkwam ( ze haalde letterlijk de woorden uit me mond toen ik de klacht wilde omschrijven) en zei dat dit binnen de garantie moest vallen. Nu hoor je dus ineens iets anders.... maar de monteur staat dan al op de stoep, dus kunnen ze sowieso weer voorrijkosten rekenen.
Het is altijd goed opletten dat alles goed in de trommel zit. Als iets tussen de deur komt te zitten kan dat schade veroorzaken. Het manchet gaat niet vanzelf stuk. wat jij beschrijft lijkt echt wel op verkeerd gebruik. (onzorgvuldig gebruik)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manchet werd altijd door ons schoongehouden en voordat de deur gesloten werd was deze altijd vrij van kleding of dergelijke!
ronron1212
13 jaar geleden
ik geloof je graag.
Het is mogelijk dat dmv onjuist beladen (te vol) van de wasautomaat en door het niet afschermen van kleding met metalen gespen, knopen, haken of ritsen deze het rubber kunnen beschadigen.

(spijkerkleding binnenste buiten doen en knopen ritsen en gespen vastmaken)

Dat neemt niet weg dat u bij de winkel een beroep kunt doen op de garantie dan wel de coulance van van de verkoper.

In mijn tijd kostte zo,n manchet 45 gulden bij een onderdelenwinkel en ik zette hem er zelf in.
Uw nota zal wel beduidend hoger zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beugeltje van een beugel BH is vaak de oorzaak van iets dergelijks. Kan dat soms ook bij jullie de oorzaak zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zou kunnen. Maar ik betwijfel of dit de oorzaak is... vandaar mijn vraag op GV
als er een tip van bv. een handdoek of kussensloop tussen de deur en de manchet blijft zitten en je start de machine dan trekt door het draaien het wasgoed er tussen uit met alle gevolgen van dien. ik maak dit dagelijks mee. ik vind wel dat het bedrijf dit probleem wel wat coulance had kunnen geven door bv. de montage en voorrijdkosten niet te berekenen !!