Aan de molen een heel groot tandwiel en aan de motor een heel klein tandwiel. De as van het motortje moet heel snel draaien om stroom om te wekken en dat kan alleen met die tandwielen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het dan een beetje gaat waaien loopt het waarschijnlijk in de soep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ik doen

Andere antwoorden (5)

De simpelste manier is een dynamo en een propellor van een modelvliegtuigje. Je moet dan echter nog wel de wisselspanning zien om te zetten in gelijkspanning.

op de volgende link heeft iemand een windmolen gemaakt en stap voor stap uitgelegd met foto's

http://www.instructables.com/id/DIY-1000-watt-wind-turbine/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf een windturbine bouwen die ook een goede prestatie levert is met de huidige neodymium magneten zeker goed mogelijk. Het principe van de vlakke plaat dynamo voor het gebruik in windturbines is ontwikkelt door Hugh Piggot. Dit principe wordt nu ruim tien jaar door zelfbouwers gebruikt en is met wat metaal en houtbewerking vaardigheden voor de gemiddelde doe het zelver goed te doen. De kosten heb je voor een groot deel zelf in de hand omdat je gebruik kunt maken van tweede hands materialen. Magneten, koperdraad en de rotor schijven en de regel elektronica zul je naar aller waarschijnlijkheid nieuw moeten kopen. Maar het kleine staalwerk eventueel het hout voor de wieken en in ieder geval het wiel lager is tweede hands goed te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wil ik ook al een tijd gaan doen, maar eigenlijk heb ik niet echt de ruimte ervoor.

Wat wil je eigenlijk?
een lampje laten branden, accu's opladen of de molen aansluiten op je elektriciteitsnetwerk?

het probleem met aansluiten op het netwerk is dat er kosten bijkomen voor een omvormer. En dat je daardoor best serieus bezig moet gaan wil je het eruit halen.
Ook moet je ff opletten op je meter, alleen een oude meter kan terugtellen, de nieuwe doen dan niet meer, dan zou je ook een andere meter nodig hebben.

Toen ik onderstaande link tegenkwam, kreeg ik er weer zin in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De heer Faber heeft zijn eigen windmolen gebouwd. Hieronder een klein verslag. Dit verslag is geen handleiding om zelf een windmolen te maken. Het bevat wel interessante wetenswaardigheden en links naar website waar meer informatie te vinden is.

Alvorens u verder leest. Het maken van een eigen windmolen is niet eenvoudig en kan gevaarlijk zijn. Het elektrisch vermogen dat windmolens kunnen opwekken kan dodelijk zijn. Ook bij lage windsnelheden kan een klap van een wiek hard aankomen. Bij moderne molens is de snelheid van de tip van de wiek al snel 6 keer zo hoog als de windsnelheid.

Opbrengst van deze molen:

De windmolen is gebouwd in 1982 en heeft over een periode 8 jaar, op 2 locaties, gemiddeld 3.500 kWh opgewekt. De totale kosten voor het bouwen minder dan 1.000 euro. Tijdens een storm in 1990 is tijdens stilstand een van de bladen afgebroken. De rotorbladen waren op het punt waar ze bevestigd waren niet goed geconserveerd, waardoor ze zijn gaan rotten.

De componenten van de windmolen

De wieken: Zonder wieken geen windmolen. De windmolen van de heer Faber had 2 wieken en een diameter van 5,5 meter. De wieken waren gemaakt door een kennis met een elektrische schaaf en waren van grenenhout. Bij een redelijke wind kon de windmolen 3 KW aan elektriciteit genereren. In een harde wind heeft de molen gedurende korte periodes wel eens een vermogen van 7 KW geleverd.

Wist u dat een molen met 1 wiek hetzelfde vermogen heeft als een windmolen met 2 wieken, alleen 2 keer zo snel draait. Een molen met 4 wieken draait weer 2 keer zo langzaam als een molen met 2 wieken, maar geeft wel hetzelfde vermogen. Dit geldt bij een gelijke lengte van de wiek, zodat het door de rotor bestreken oppervlak van de verschillende rotoren gelijk is.

De generator: De basis van de windmolen van de heer Faber werd gevormd door een CEBEHA inductie elektromotor. In die tijd (20 jaar geleden) gekocht voor fl. 1.200. Ze schijnen nu goedkoper te zijn.

Hierbij is gebruik gemaakt van het principe dat een gewone elektromotor die op een iets hoger toerental draait dan het toerental waarop deze is afgestemd (ook wel synchroon toerental genoemd) gaat functioneren als een generator. De elektromotor gaat dan dus stroom leveren.

Zie verder op bijgevoegde site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ga het van de winter proberen met de naafdynamo van een moderne fiets en een afgedankte plafond ventilator
ik moet nog uitvogelen af ik daar een accu mee kan opladen volgens mij moet ik dan de wisselspanning uit de dynamo naar gelijkstroom omzetten een naafdynamo heeft niet veel weerstand en werkt bij relatief weinig toeren ook stroom wat een auto dynamo weer niet doet die moet echt hard draaien voordat er iets gebeurd
ik had ooit een molentje gemaakt van een plafond ventilator ik dacht dat een elekro motor wel stroom zou leveren als ie draaien zou maar dat bleek niet waar te zijn en het ding helaas waaide na een paar weken om het is wel super om naar te kijken als er zo'n ding staat te draaien in je tuin erlijk waar in het klein schijnen pick up motoren het goed te doen maar daar kan ik verder weinig zinnigs over zeggen dan dat het een lage toeren motor is en daarom geschikt en dat je dan (denk ik)het probleem weer hebt van de ac dc
ik volg je vraag met intressse en hoop er een graantje van mee te pikken