Hoe krijg ik scherper beeld op mijn TV?

Ik heb een nieuwe HDTV Monitor gekocht met een HDTV Tuner erop. De tv-kabel heb ik erin geplugd, alleen de kwaliteit valt wat tegen. Hoe krijg ik scherper beeld zonder aan een abonnement vast te zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (8)

De GameCube Component Kabel (DOL-010) maakt het mogelijk om de GameCube aan te sluiten op een TV met een component aansluiting, ook wel bekend als Pr/Pb/Y (of CR/CB/Y).

Deze kabel maakt een scherper en storingsvrijer beeld mogelijk omdat het beeld signaal door drie aparte, verschillende kabels gevoerd wordt (rood, blauw en groen). Als men de GameCube aansluit met een dergelijke kabel, is het nog steeds vereist om de bijgeleverde composiet kabel ook aan te sluiten. Niet voor het beeld, maar wel voor het geluid (de rode en witte tulpstekker).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op je HDTV tuner wat voor aansluitingen die heeft om je TV er aan te hangen. Kies voor de meest kwalitatieve aansluiting en neem ook kabels van goede kwaliteit. Als het kan kies dan voor HDMI of voor Component. De kabels voor de aansluiting koop je bij een goede speciaalzaak en die zijn behoorlijk duur. Je hebt dan wel een superscherp beeld. Eenmalige investering voor blijvende kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@danit
Natuurlijk, goede kabels zijn onbelangrijk. Vandaar je minnetje zeker. Hopelijk is de vraagsteller iets wijzer dan jij. De bekabeling van stereo en video (TV) is een heel belangrijk onderdeel van het geheel. Hoe langer een kabel, hoe meer verlies. Maar ook, hoe slechter een kabel hoe meer verlies. Ook van korte kabels. Verlies van signaal veroorzaakt slecht beeld en/of slecht geluid. Zo simpel is het. Niks moeilijks aan en zeker GEEN ONZIN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@danit Dat minnetje doet me echt niks hoor. Ik heb hier al veel minnetjes gekregen om over tientallen strafpunten maar te zwijgen. :-)
Dom heb ik jou dus helemaal niet genoemd. Ik zou zeggen, lees mijn reactie nog een keer. Het tegenovergestelde heb ik wel geschreven. Dat ik hoop dat de vraagsteller ietsje wijzer is dan jij. Dus jou dom genoemd? Nee, wijs zelfs.
Over het belang van goede kabels verschillen we dus duidelijk van mening. Met kabels werken doe ik al heel lang. Ik doe videoproducties bij live concerten en gebruik daar kabels voor video en audio. HDMI gaat ook over video en audio signaal. Zeker als het een HDMI kabel is tussen TV en receiver. De receiver stuurt immers een audio- en videosignaal naar de TV. Of ben ik nou dom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@oogwerkdotnl:
danit heeft helemaal gelijk, wij hebben qualiteits metingen gedaan met kabels van EUR. 120,00 en van EUR. 15,00 waar geen noemenswaardig verschil in zit (let wel allemaal maximaal 1,5 meter) pure verkopers bedrog. Uit de vraag lees ik trouwens dat er op de HD TV een ingebouwde HD Tuner zit, volgens mij zit je dan met je dure HDMI kabel knap voor joker!!!
Het zou kunnen zijn dat je kabel wat plat gedrukt wordt.
Veel mensen hangen hun flatscreen tegen de muur aan, dit zorgt ervoor dat sommige kabels die vanuit de achterkant van de tv naar buiten komen.
Die komen dan soms tegen de muur aan waardoor het dubbel vouwt of de aansluiting van de kabel wat losjes komt te zitten.
Deze dingen kunnen zorgen voor kwaliteits verlies.
Daarnaast is het erg lastig om verdere problemen zo aan te geven.
Zoiets zou je beter moeten kunnen bekijken en sowieso is er al tijd wel wat kwaliteitsverlies doordat een hoop dingen omgezet moeten worden.
Zie bijgeleverde bron voor verdere uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar alle waarschijnlijkheid zal je toch aan een HD decoder moeten om optimaal beeld te krijgen. En dan zit je meteen aan een abonnement vast. Volgens mij is er op het moment nog geen enkele provider, die zijn digitaal signaal gratis doorgeeft. Een andere optie is een schotel plaatsen om zelf je signaal op te vangen.
13 jaar geleden
Als je gebruik maakt van je analoge tv kabel (zonder digitaal abonnement) heb je niks aan je HDTV tuner. Die gebruikt dan gewoon het analoge signaal. Op een lcd tv zal het analoge signaal er altijd slecht uitzien en kan je beter je oude beeldscherm van zolder halen.

Als je normaal tv wilt kijken zul je minimaal een digitaal tv pakket moeten nemen. Wil je echt genieten van mooi beeld moet je (betaalde) pakketten voor HD zenders erbij gaan nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet voor scherpe tv (HD) dit hebben:
- HD Satelliet ontvanger
- HD Compatible tv
- HD Abonnement
- HDMI Kabel voor de aansluiting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je een SD (Standaard definitie) signaal op een HD televisie aansluit levert dat over het algemeen een Minder scherp beeld op.
Daar waar je op een SD televisie door de lagere resolutie (minder pixels) een scherpere overgang tussen details heb, zal op een HD televisie de overgangen een verloop krijgen wat het beeld wat 'wollig' maakt. Hier kan je weinig tegen doen.
Een HD televisie geeft de kwalitatieve tekortkomingen van het SD signaal genadeloos weer.

Het scherper zetten van het toestel resulteerd in randen met hoger contrast. donker wordt zwarter en licht wordt witter. Je moet dit ook zoveel toepassen tot je het begint 'te zien'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat de maximaal mogelijke kwaliteit is bereikt door goeie kabels/voldoende signaal etc.
ronaldP
13 jaar geleden
je hebt de kabel,daar betaal je voor,als je een digitale hd decorder koopt, betaald alleen voor kastje,geen abbonement,ga je al sprongen voor uit met je beeldkaliteit,naast de digitale zender kan je hd abbonement afsluiten,maar ned 1,2,3 zijn al gratis.

Het kan ook zijn dat je een ingebouwde cam module hebt waardoor je een kabel moet doen van de hoofdaansluiting van tv naar je lcd

Toegevoegd na 2 minuten:
oja liever een hdmi kabel tussen de decoder en tv,dan scart,veel mensen hebben daar nog helaas geen weet van