Zijn moderne televisies beter of slechter voor het milieu dan de "bakbeesten" van weleer?

Het is helemaal niet lang geleden, dat er in de televisiewinkels alleen "bakbeesten" van tv-toestellen werden verkocht. Die "bakbeesten" zijn inmiddels vervangen door smalle schermen met vaak een groot beeld, groter dan van die "bakbeesten". In principe is het niet goed voor het milieu, als men een nog goed functionerend apparaat vervangt. Maar een oud tv-toestel kan men ook naar een kringloopwinkel brengen. Verder, verbruikt een moderne televisie meer of minder elektrische stroom dan een "bakbeest" van een tv-toestel? En gaat een moderne televisie langer of korter mee dan een "bakbeest"?

6 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Eigenlijk is de vraag irrelevant. Stel dat de uitkomst is dat LCD's/OLED's/Plasma's milieuvervuilender zijn dan CRT's, wat dan? Terug naar CRT(beeldbuis)? Een opvoering in het plaatselijke theater is nog milieuvriendelijker.
Maar goed laten we eens gaan kijken.

Stroomverbuik:
http://energyusecalculator.com/electricity_lcdleddisplay.htm
Je kan zien dat plasma het stokje heeft overgenomen van CRT en dus net zo energieslurpend is per inchmaat. LCD en vooral OLED zijn hier absolute winnaars met wel eenderde van het verbruik van CRT.
"In principe is het niet goed voor het milieu, als men een nog goed functionerend apparaat vervangt."
Dat ligt er nu dus al aan. Als je kijkt naar stroomverbruik kan je dus beter je CRT wegdoen en dan juist niet naar de kringloop brengen, maar zorgen dat deze ontmanteld wordt.

Milieu-impact op allerlei punten:
http://blogs.lt.vt.edu/sustainablenano/2014/08/27/crts-vs-lcds-nostalgia-and-environmental-impacts/
Hele post die op allerlei punten ingaat. Heel lang verhaal kort: CRT 67.2 Ptn, LCD 61.3 Ptn. (lager=beter) Ofwel de LCD wint hier.

Levensduur: (voornamelijk anekdotisch, wat ik zelf ook zo ervaar).
https://www.avforums.com/threads/crt-vs-ccfl-lcd-vs-led-lcd-lifespan-in-hours-operation-time.1723843/
CRT wint het hier op ervaringen (getallen van fabrikanten over draai-uren zijn schattingen).

Algemeen: Nieuwe TV's zijn beter voor het milieu, zeker nu plasma er praktisch uit is en helemaal als OLED (dus niet LED LCD) het helemaal gaat worden (is niet gegarandeerd). Of je je oude CRT beter helemaal op kan gebruiken of nog een paar laat branden is een wat lastigere vraag. Veel factoren, al zou alle stroom "groen" zou het het zeker beter zijn. In ieder geval hoef je je niet meer zorgen te maken dan bij de aanschaf van een CRT.
--- tekst
Mocht iemand een betere bron hebben van levensduur (en dus geen getallen van fabrikanten). Dan hoor ik het graag.
--- tekst
Nog een overdenking, de meeste vergelijken zijn gedaan met behoud van de diagonaal/oppervlakte maat. In de praktijk nemen de meeste mensen een grotere platte televisie dan de beeldbuis die ze hadden staan.
Toegevoegd op 18 maart 2018 11:52: tekst
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
uitstekend onderbouwd antwoord + Mijn gevoel is wel dat men tegenwoordig in veel meer ruimtes een tv plaatst. Zelfs de keuken is niet meer veilig voor een tv.
LeonardN
6 jaar geleden
Klopt hoewel je bij een klein deel van jongeren ook steeds meer een tegenbeweging ziet. Wel monitoren maar geen TV. Netflix, uitzendig gemist, m.a.w. gericht kijken ipv loeren en klagen "dat er nooit wat leuks is".