Wat kan er gebeuren ?

Als er in de voorschriften van b.v een t.v of strijkijzer
staat dat je de stekker in een geaard stopcontact moet doen, en je doet het niet , je steekt de stekker in een
niet geaard stopcontact.
Is dat gevaarlijk ?
En wat kan er gebeuren ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.2K

Het beste antwoord

Het is niet gevaarlijk, normaal gesproken, als je geen rare dingen doet. Alleen elektrische apparaten die met water te maken hebben, zouden bij voorkeur via een geaard stopcontact moeten werken.
Ik heb daarover gebeld met het energiebedrijf, toen ik een paar jaar geleden in een oud huurhuis van 1920 kwam wonen. Daarin was slechts 1 geaarde groep voor de wasmachine, koelkast enz. Ik dacht ook dat het gevaarlijk zou zijn omdat in vrijwel alle gebruiksaanwijzingen staat dat het apparaat aangesloten moet worden op een geaard stopcontact.
Dat is dus niet nodig, volgens mijn energiebedrijf (Eneco)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedank voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

het ''aarden'' van die stopcontacten is om te voorkomen dat de apparatuur dat je gebruikt kortsluiting slaat op jou.

in het ergste geval ben je aan het strijken en slaat de bliksem in. hoppaa zo op jouw huis, op je ''ongeaarde'' stopcontact. heb je die toevallig in de hand, dan ben je je leven niet zeker.

door de aarding wordt de stroom doorgeleid naar de grond zodat de persoon zelf geen stroomstoot krijgt.

moderne apparatuur heeft meestal een beschermingselement dat ervoor zorgt dat het apparaat uitvalt bij kortsluiting i.p.v. ontploffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht dat geaarde stopcontacten alleen in ruimte's worden gebruikt zoals een badkamer enn keuken
en je kan zien welke producten geaard zijn zoals je wasmachine en droger maar ook het strijkijzer deze nemen meer stroom dan bv je krultang
al waar een geaarde stekker aan zit is beschermd tegen oververhitting
als je deze in een normaal stopcontact doet kan er kortsluiting en brand onstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor je tv is dit niet gevaarlijk. Deze heeft een kunstof behuizing en zal nooit elektriciteit doorgeven aan jouw als jij de behuizing vasthoudt.

Je strijkijzer is een ander verhaal natuurlijk. Maar hier zou je redelijk veilig kunnen werken, daar je het hete metalen deel van de strijkijzer niet zou willen aanraken (anders verbrand je). En als hij afgekoeld is heb je de stekker eruit gedaan.

Het KAN dus alleen gevaarlijk worden bij apparatuur met een metalen behuizing. Zoals de wasmachine, droger, koelkast, magnetron, enz. Deze worden allemaal gebruikt in ruimtes waar ook een aardstopcontact aanwezig is.
De meeste apparatuur hebben gewoon een kunstof behuizing.

Het is ook een veiligheid, voor de kans (die vrij klein is) dat er inwendig in het apparaat een storing optreedt en de behuizing komt onder stroom te staan.
Ondanks dat de kans klein is, is het gevaar groot en de gevolgen ook onaanvaardbaar groot.

Ik zou me echter geen zorgen maken om de strijkbout hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stroom volgt de weg van de minste weerstand. Als jij een strijkbout vasthoudt en het snoer breekt of raakt lis van het contact, dan vloeit de stroom af via de aardleiding, zonder aardleiding via jouw lijf. Hoe dat voelt wil je niet weten. Als je het wel wilt weten, probeer dan eens met een kurketrekker door je hand heen een fles wijn te openen. Dat voelt minder naar en is ook minder gevaarlijk

Toegevoegd na 2 minuten:
In een modern huis zit wel een aardlekschakelaar, die bij een groot wegvloeien van electriciteit de toevoer uitschakelt, maar dan kan het al te laat zijn.