Kan een OLED scherm over de datum raken?

Een OLED is een organische licht emitterende diode. Kan deze organismes sterven waardoor er bijvoorbeeld een deel van het scherm donkerder wordt dan het andere?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Nee, je hebt een onjuist idee van het begrip organisch hier, het is niet een organisme, maar een koolwaterstofverbinding.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Organische_verbinding

De naam organische verbindingen stamt uit de tijd dat deze groep verbindingen alleen in de levende natuur waren te vinden, aangemaakt door organismen. De uiteindelijke basis van deze koolstofhoudende natuurlijke verbindingen vormt de fotosynthese of koolstofassimilatie, waarbij planten koolstofatomen, uit in de atmosfeer aanwezige koolstofdioxide, vastleggen in de koolstofketens van glucosemoleculen. Vanuit glucose maakt de plant vervolgens ook grotere koolstofhoudende moleculen als vetten, en biopolymeren als zetmeel, eiwitten, en DNA aan. In 1828 slaagde Friedrich Wöhler er als eerste in, door middel van chemische synthese, een eenvoudige, natuurlijke koolstofverbinding 'natuur-identiek' na te maken: ureum. Sindsdien werden steeds meer en steeds complexere, van oorsprong natuurlijke koolstofverbindingen 'synthetisch' (via chemische synthese) in het laboratorium vervaardigd. De tak van de scheikunde die zich sindsdien met 'synthetische organische verbindingen' bezig houdt noemt men nog altijd de organische chemie, hoewel het, na 1828, correcter is te spreken van koolstofchemie, temeer omdat er in fabrieken en laboratoria inmiddels veel koolstofverbindingen worden vervaardigd die überhaupt niet in de natuur voorkomen. Deze synthetische, 'niet natuur-identieke' organische verbindingen spelen een belangrijke rol in het dagelijks leven. Zo behoort bijvoorbeeld de industriële productie van kunststoffen (of "plastics"), die bestaan uit kunstmatige polymeren, tot de organische chemie. Om nog maar te zwijgen van de talrijke synthetische, op koolstofverbindingen gebaseerde medicijnen die in de natuur onbekend zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens heeft OLED wel een geclaimde levensverwachting, en dat is rond de 100.000 uur, tenminste als je LG mag geloven (LG maakt OLED-schermen).
https://www.homecinemamagazine.nl/2016/06/levensduur-oled-tv-ligt-nu-op-100-000-uur/

Toegevoegd na 1 uur:
En die 100.000 uur zijn dus kijkuren, je kan dus eerst 15 jaar de TV laten staan en dan pas aan die 100.000 gaan beginnen.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Een antwoord vanuit verschillende invalshoeken !
(+)