3D tv's werken die nou echt? Hoe werken die?

Ik kan me nog wel herinneren dat je vroeger zo'n film had SPYKIDS 3D en die kon je met een 3D brilletje dan thuis kijken en het was gewoon in 3D!
Waarom zouden mensen dan een 3D tv kopen ? Of vergis ik me nu !?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben wezen kijken bij de Elektro speciaalzaak, en ja het werkt echt zoals som beschreef. Het is wel een bijzondere ervaring, ik was onder de indruk. Zie mezelf alleen nog niet met zo'n brilletje op op de bank zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

3D tv's werken echt en op dezelfde manier als in de bioscoop. Het brilletje bevat een LCD schermpje dat heel snel het beeld voor het oog afschermt en dat om en om. Als je linkeroog beeld heeft, dan heeft het rechteroog niets. Dat gaat heel erg snel. Op deze manier kan het 3D beeld worden opgebouwd doordat het linkeroog net iets andere beelden krijgt dan het rechteroog.

Toegevoegd na 4 minuten:
De TV moet de beelden ook afwisselend kunnen doorgeven en dat moet geheel in fase lopen met de bril. Het aansturen van de beelden verzorgt de TV en daarom is dit geen standaard functionaliteit.

Het brilletje van vroeger werkte ook met polarisatie, maar dan via groen/blauw en rood. Er werd één beeld doorgegeven waarin groene en rode beelden over elkaar heen lagen. Zo'n beeld kan op ieder scherm worden weergegeven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Onderstaande foto is een voorbeeld van 'meerdere beelden over elkaar'.

Er zijn verschillende 3D systemen en brillen. De nieuwe TV's ondersteunen soms het Shutter 3D effect dat ik hierboven beschrijf. Onderste link is van een brillenfabrikant die soms per soort spel/film moet aangeven welk type bril je nodig hebt. Dit geldt dan ook niet meer voor zo'n tv. De bril hoort dan bij de TV.

NB. Waarom je dit niet zou willen kopen? ten eerste hebben alle gezinsleden zo'n bril nodig (duur) en ten tweede krijg je er vaak hoofdpijn van als je het te lang op hebt. En ten derde: niet idereen (hele kleine minderheid) kan 3D zien en dan is het een dure investering.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het grote voordeel van de nieuwe Shutter 3D techniek is dat elk oog een full HD beeld krijgt. Vooralsnog is zo'n thuissysteem nog echt een hype. Er zijn inmiddels ook ontwikkelingen om 3D te suggereren zonder bril. Lees ook eens deze link:

http://www.3dtvmagazine.nl/wat-is-3d/3d-tv-technieken/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Je kunt nou wel zeggen 'ze werken echt', maar er gaat niets boven de werkelijkheid. In feite is deze nabootsing een slap aftreksel, waar we vreselijk van onder de indruk zijn. Dat waren we van de eerste kleurentelevisies ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha, ja je hebt helemaal gelijk. Ik kan beter zeggen: Ze werken echt door de illusie die je krijgt van het 3D effect.
kijk maar eens bij de link..
om 3d tv te kunnen kijken moet er wel in 3d worden uitgezonden. verder klopt het dat er vroeger een 3d film was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt echt, ik heb het zelf kunnen bekijken. Maar ik zie me nog niet met een brilletje op de hele avond tv kijken. Feit is wel dat ook in de 2d modus de Samsung tv's bijzonder fraai zijn zowel qua beeld als design.

3d staat nog in de kinderschoenen, de techniek is nog niet volledig uitontwikkeld. Zo loopt het brilletje niet altijd synchroon met de tv. Ook is er nauwelijks content te koop of te zien.

Kijk eens naar de bespreking van de samsung 3d tv van 21 mei op hardwareinfo.tv, dat vond ik een helder verhaal.
paulus811
13 jaar geleden
zie link, Ook staan hier 3d demo avonden ook wel bij jou in de buurt.