wat gaat er door een tv kabel?

Als je via de kabel tv kijkt wat gaat er dan door de kabel heen? Zijn dat stroomstootjes of lichtstootjes? Maw hoe gaat dat in zijn werk?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Door de coax kabeltv kabel komt een analoge wisselstroom binnen met vele verschillende fasen die onderling iets van elkaar verschoven zijn. Daardoor storen zij elkaar niet en kunnen op dezelfde kabel tot wel 30 verschillende signalen (kanalen) door elkaar heen verzonden worden. De TV tuner onderscheidt deze signalen van elkaar en geeft het gekozen kanaal weer.

De enigste beperking voor een analoog systeem is de bandbreedtebeperking.
HDTV heeft een veel hogere bandbreedte nodig dan een standaard (SD) video-signaal waardoor de maximum capaciteit van een TV kabel al snel bereikt is bij een paar HDTV zenders en er dus veel minder zenders tegelijkertijd doorheen kunnen.

Mede daarom is de digitale transmissietechniek ontwikkeld die gebruikt maakt van nullen en enen (0-1) en het analoge signaal volledig omzet in een stroom van 0001110010001010100010101010010101010100101010000010111111100010101010001011101001010100101010101...enz. wat het mogelijk maakt om per kabel aansluiting tot wel 255 zenders in hoge kwaliteit door te geven.
De voorselectie van de zenders en de codering daarvan gebeurd bij de kabelprovider.

Daarnaast is er de lichttransmissietechniek (de glasvezelkabel) waarmee door middel van digitaal (ook 0 en 1) en op kleur gemoduleerde lichtpulsen vele honderden TV, radio en telefoon signalen door een GVK gestuurd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Dus de wisselstroom bestaat dan uit elektronen? Net zoals uit het stopcontact? Het verschil zit hem dan alleen in de fasen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stroom (elektriciteit) bestaat altijd uit elektronen. Alleen is de spanning die op een KabelTV coaxkabel staat maar heel laag, ca. 0,8 tot 1,25 milliVolt. Maar het is inderdaad wel een soort wisselspanning. Het stopcontact heeft ook een wisselspanning alleen met een relatief lage frequentie, 50 Hz. (Hertz) De wisselspanningen op de TV kabel zitten in het megaHertz bereik, dwz. 'n miljoen maal hoger. Daarbij worden de over te brengen frequenties in "kanalen" ingedeeld die elk hun eigen frequentie hebben. En dan worden de kanalen weer in twee gebieden verdeeld, het VHF gebied (Very High Frequency) en UHF (Ulra High Frequency). D.m.v. multiplexers worden de signalen gemixed en aan de ontvangstkant d.m.v. filters weer gescheiden. De tuner in de TV doet de rest, die stemt selectief af op een frequentie. Het is zelfs mogelijk om TV signalen, en tegenwoordig ook digitale signalen, gewoon op je lichtnet in huis te versturen. De signalen worden dan gewoon OP de wisselspanning van het lichtnet gezet en op een willekeurig stopcontact in huis weer afgenomen. Handig als je geen aparte kabels wil trekken.
erotisi
9 jaar geleden
Ondanks uitgebreide uitleg toch nog een vraag. Die fasen en frequenties worden die dan bepaald door de variatie in golven van de elektronen die door het koper gaan die bij een gewoon stopcontact waarschijnlijk gelijk zullen zijn?

Andere antwoorden (1)

Daar gaat stroomt een wisselend electrisch signaal doorheen. De simpelste variant is een sinus golf, beetje zoals golven op het water. Er gaan echter honderden signalen doorheen, dus honderden electrische golven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
bestaan die elektrische golven uit op en neer gaande elektronen of zijn het eerder fotonen? Gebeurt dat door een koperdraad zoals bij elektriciteitsstroom ? En hoe kunnen honderden signalen daar doorheen gaan, verstoren die elkaar dan niet en waarom zijn het er zoveel?