Films downloaden en afspelen op tv d.m.v. mediaplayer. Wie kan hierover advies voor dummies geven?

Ik download graag films op mijn laptop, die ik op mijn tv wil bekijken. Tot nu toe doe ik dat door de films te branden op een dvd en ze via mijn dvd-speler af te spelen. Veel te omslachtig, dus tijd voor iets nieuws!

Nu weet ik dat er mediaplayers bestaan, maar ik heb geen idee wat ik voor mijn situatie moet hebben. Het liefst zou ik een apparaat aanschaffen met een harddisk waarop ik de films kan opslaan, zodat mijn laptop of externe harddisk met al mijn foto's niet zo volloopt.

De gewenste situatie is dus dat ik films download en deze meteen opsla op een andere locatie dan mijn laptop. Is dit überhaupt mogelijk?
Graag zou ik het e.e.a. ook draadloos hebben. De mediaspeler aansluiten op tv kan uiteraard met een kabel, maar tussen mijn laptop en een mediaspeler heb ik liever geen kabel.

Wie kan me uitleg geven in Jip en Janneke taal? :-)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (4)

Nu had ik hetzelfde probleem.
Ik heb toen een mediaspeler gekocht voor een paar tientjes (asus o'play mini).
Die werkt vrij eenvoudig. USB of externe hardeschijf met de films erop aansluiten op de mediaspeler, de mediaspeler gaat met een HDMI kabel naar de TV, stekker in het stopcontract en klaar. Mooie film is zo rond de 1,5 Gb, dus een USB met 16 Gb werkt goed, tenzij je de films altijd wilt bewaren, dan kan je beter een externe hardeschijf kopen (tegenwoordig heb je al betaalbare met 1000g Gb).
Mediaspeler ondersteunt de meeste filmformaten en ook ondertiteling (vaak .srt bestand). Deze ondertiteling moet wel in dezelfde map als de films staan en soms moet die precies dezelfde bestandsnaam als de film hebben, anders kan het apparaat het niet vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is inderdaad of je de films wilt blijven bewaren of dat je ze weer weggooit.

zelf heb ik enkele weken geleden met hetzelfde probleem gezeten. Toen heb ik een synology nas gekocht. ( koste 180 zonder schijven ) en er enkele schijven ingezet. Deze aangesloten op het netwerk en kan vanaf iedere plek in huis films streamen vanaf mijn nas. Zelfs als ik onderweg ben of bij iemand thuis kan ik via internet mijn nas bereiken en daar films vanaf afspelen of andere bestanden raadplegen die ik erop heb staan.

Ik bewaar al mijn films en series vandaar dat ik in totaal 22 TB aan opslag heb. Mocht je ze niet willen bewaren dan is een mediaspeler goed genoeg of 1 a 2 TB schijf in een nas stoppen.

Het is even goed afwegen wat je wilt hebben. En rekening houden met de toekomst.

Wat je kunt doen is deze site even doorlezen. Hier lees je alles ( in jip en janneke taal ) over een mediaspeler: ( zie bron 1 )

Hetzelfde geld voor een nas: ( zie bron 2 )

Mocht je er nog niet uit zijn. Dan kun je altijd op google zoeken naar: ''verschil nas en mediaspeler''

Er zijn genoeg websites/forums/blogs over dit onderwerp. Je bent niet de eerste die ermee zit.

Mocht je eruit zijn of je een nas of mediaspeler wilt hebben dan kun je altijd nog googlen welke in dat onderwerp het beste is qwa prijs/kwaliteit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn grofweg vier opties voor je, waarvan de eerste misschien al zal afvallen;

1. Je gebruikt een Smart TV. In dat geval kun je in veel smart TV's een USB stick steken of er via USB een harddrive aan hangen. De harddrive heeft misschien wel stroom nodig.

2. Je gebruikt een blu-ray player met een smart platform erop of een gameconsole. In beide gevallen is het altijd even afwachten of de juiste codecs beschikbaar zijn. Blu-ray spelers mer mediaplayer software zijn er al vanaf €99.

3. Je koopt een Android mediaplayer. Het stikt aan de opties en je kunt ze ook voor andere leuke dingen gebruiken. Succesvolle merken zijn Minix en Ugoos, maar er is meer. Check de links onderaan. Ook deze kunnen met externe harddrives werken, maar ook hier kan het zijn dat je de harddrives via een adapter van stroom moet voorzien. Mediaplayers op basis van Raspberry Pi zijn populair door de lage kosten, maar ik ben er zelf niet gek op door de beperkte rekenkracht.

4. Je gebruikt een NAS systeem met HDMI. Hoewel ik gek ben op Synologie, heeft Synologie hier niet echt een breed aanbod. Je moet bij QNAP of Asustor zijn en dan zou mijn voorkeur naar QNAP gaan. Ook hier verwijs ik graag weer naar de links hieronder. Een NAS heeft zoveel opslagruimte als je zelf zou willen. Als tip zou ik willen meegeven dat je PLEX gebruikt. Dan kun je de bestanden ook gemakkelijk op smartphone en tablet terugkijken.

Bij alle opties geldt dat de mediaplayer in staat moet zijn om de codec te gebruiken die nodig is voor jouw bestand. Android systemen en vooral systemen met XBMC zijn daar zeer flexibel in. Als het er nog niet is, kun je het ergens downloaden en installeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
5. Je koopt een mediaplayer. (Non-android/non-pi/geen NAS)
6. Je koopt/bouwt een HTPC. http://tweakers.net/categorie/655/mediaspelers/producten/ Optie 1+2 is bijna altijd een teleurstelling vanwege de beperkte vaak niet up te graden codecs (PS3 bijv. doet bijna niks native, ik weet nog niet wat de PS4/Xone doen eigenlijk, MKV/MP4 zou wel eens fijn zijn), ook optie 5 heeft dat probleem in meer of mindere mate.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Optie 5 is qua codecs ook altijd een gok. Mijn ervaringen daarmee zijn erg slecht. Vandaar dat ik die optie niet genoemd heb. Optie 6 is eigenlijk zelf een mediaplayer bouwen. Een prima optie, maar voor velen een stuk lastiger dan een out of the box oplossing.
Met een hdmi kabel van laptop naar tv.

Film downloaden en eventueel ondertiteling erbij zoeken en dan openen cia vcl (of vlc weet niet precies een van de 2 is het) mediaplayer openen.

Werkt prima bij mij

Toegevoegd na 2 minuten:
Dan ondertiteling bestand in de film slepen als je ondertiteling wilt. Windows media player speelt hij bij niet af dit is een prima alternatief