Is het normaal dat het beeld van een beeldbuis tv lichtjes trilt?

Klopt het dat het normaal is dat het beeld van een beeldbuis tv een (klein) beetje trilt bij bijvoorbeeld de overgang tussen het beeld en de zwarte onder en boven balk, bij het logo van de zender en tussen bepaalde kleuren naast elkaar (zwart naast wit bijvoorbeeld)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Bij een CRT-beeldbuis wordt een elektronenbundel langs alle beeldpunten gestuurd. Hierbij wordt het betreffende beeldpunt wat op dat moment aan de buurt is in meerdere of in mindere mate bestraald door de ektronenbundel.

Het beeldpunt bevat fosfor dat onder invloed van die elektronenbundel meer of minder op zal lichten. Waneer de bundel door gaat naar het volgende beeldpunt zal het fosfor niet onmidellijk doven. Er is sprake van een nagloei-effect. Maat dat nagloei-effect blijft niet op 100%. Zodra de electronenbundel weg is zal het fosfor zwakker gaan gloeien. Dit wordt na een fraktie van een seconde al zichtbaar.

Om te voorkomen dat het beeldpunt helemaal uitdooft zal het meerdere keren per seconden door de electronenbundel aangestraald moeten worden.

De elektronenbundel werkt daarom in een razendsnel tempo een patroon van beeldlijnen af. Hoe sneller hij dat doet hoe minder kans dat het fosfor heeft om uit te doven hoe stabieler het beeld is.

Maar al gaat het nog zo snel enige trilling blijft zichtbaar wanneer je hier speciaal op let.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er speelt ook nog een 2e effect mee.

Wanneer de electronenbundel druk aan het schrijven is aan de bovenkant van het beeld is het beeld aan de onderkant al aan het uitdoven. Dat is iets wat het oog vrij snel kan zien.

Om dat effect tegen te gaan worden door de bundel eerst alle even lijnen beschreven en daarna de oneven lijnen. Gemiddeld gesproken lijkt het dan of het hele scherm redelijk gelijkmatig belicht wordt.

Van dichtbij en wanneer je er speciaal op let kun je dat beurtelings beschrijven van even en oneven lijnen zien als een lichte trilling. Met name bij scherpe randen met een groot contrast.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat is normaal voor bijna alle CRT(beeldbuis) televisies. Dit komt omdat het beeld interlaced(de i in 576i) is en merk je idd het beste op bij bijvoorbeeld een felle film met zwarte balken.

Er zijn om dat probleem te verhelpen op het laatst 100hz CRT's uitgebracht. daarbij flikkerde het beeld zo snel dat je het niet meer zag. Bioscopen die geen techniek gebruiken om dat tegen te gaan kunnen ook flikkeren, net als hoge contrast plasmaschermen met lichte delen in het scherm.