Mijn DVD recorder spuugt na een halve minuut zijn dvd (zowel dvd + R als dvd - R) weer uit. Wat kan de oorzaak zijn?

Ik gebruik analoge tv en mijn scartkabel is aangesloten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat probeer je precies te doen?

Het beste antwoord

De oorzaak is meestal een vervuilde laser lens. Hierdoor kan de ingelegde DVD niet meer goed worden gelezen of geïnitieerd. Een error (=fout) treedt dan op.
Afhankelijk van het merk DVD speler wordt de DVD dan uitgeworpen. Sommige DVD spelers blijven eindeloos spinnen terwijl er verder niets gebeurd. De gebruiker moet dan de DVD handmatig uitnemen.

Vervuiling van de laser lens treedt op den duur altijd op.
Dat komt door binnendringend stof en vettige aanslag uit de omgevingslucht en de vettigheid die op de DVD's zelf aanwezig kan zijn.
Ook condensvorming kan tijdelijke leesfouten veroorzaken, vooral als de speler ineens vanuit een warme omgeving in een koude ruimte komt.

Voor het reinigen van de laser lens bestaan reiniging setjes bestaande uit een dummy DVD en een speciale vloeistof. Door de DVD in de lade te leggen en er wat vloeistof op te doen en daarna de lade te sluiten gaat de DVD draaien en slingert daarbij de reinigingsvloeistof op en langs de lens. De centrifugaalkracht zorgt ervoor dat eventuele vuildeeltjes loslaten en van de lens worden gehaald.
Dit systeem werkt echter niet bij een sterk vervuilde lens.
Hiervoor moet je zelf de lens benaderen door het zelf openmaken van de driverunit (als de laser lens binnenin het apparaat is gemonteerd).
Het schoonmaken kan dan met een wattenstaafje gedipt in zuivere alcohol gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor dit anrwoord, beste schrijver, en ik denk dat je het bij het beste eind hebt. Dus ik ga je advies opvolgen..vriendelijke groet, Ger