Geeft glasvezel een beter beeld dan coax?

Over de kwaliteit van glasvezel zijn hier op GV al vragen gesteld, maar die betreffen voornamelijk internet. Mijn provider biedt glasvezel aan voor internet, telefonie en TV. Ik vraag me af of het zinvol is om mijn moderne high end TV op glasvezel aan te sluiten. Nu ben ik eindelijk van een tweede afstandsbediening verlost omdat mijn TV geen losse decoder nodig heeft, maar met glasvezel heb ik zowel een nieuwe kabel (UTP) als ook een kastje nodig. Overigens levert mijn provider Caiway het kastje voor de TV. Mijn vraag is, is de beeldkwaliteit inderdaad beter dan de huidige HD kwaliteit die prima is maar via coax loopt? Het gaat dus over TV beeld en. Iet over internet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Nee, dat zou precies dezelfde kwaliteit moeten zijn, aannemende dat de providers dezelfde bitrate gebruiken voor de kanalen en niet zelf nog eens extra compressie toepassen.

Toegevoegd na 40 minuten:
Volgens http://www.dtvmonitor.com/nl/caiway zitten de HD kanalen via coax bij Caiway al rond de 12mbit, dat is al zo goed dat je het niet eens zou zien als de bitrate hoger zou zijn.
gvrox
10 jaar geleden
capthavoc
10 jaar geleden
Tja voor de kwaliteit van je tv maakt het op dit moment niets uit
wellicht wat minder storing gevoelig en natuurlijk snellere streaming
theoretisch. op dit moment
Glasvezel is op dit moment alleen interressant voor snelle downloads
en je kan met glasvezel natuurlijk heel snel uploaden. Het is likkebarend snel voor diegene die veel willen downloaden
op meerdere pc of veel pc en ander devices hebben
dus de internet kant is de kant waar je echt het meeste aan hebt Ik vermoed dat je alleen in de problemen komt, met wat je nu hebt, als je tijdens het tv kijken ook nog eens meerdere pc's dikke download hebt lopen. ondanks dat ik het als technofiel wel graag zou willen hebben, helaas het kan hier niet , de kabels liggen er wel maar ze sluiten het in een hoge flat niet aan :(
Maar eigenlijk is het op dit moment in mijn beleving meer een hebbe hebbe ding
dan een noodzakelijk stap vooruit
toch wie weet wat ze in de toekomst willen aanbieden. kwaad kan het niet maar het is niet absoluut noodzakelijk.

Andere antwoorden (2)

Ja en nee, nogal wat aspecten bepalen de videokwaliteit, één daarvan is de gebruikte bitrate/s. Hoe hoger de bitrate hoe beter de kwaliteit over het algemeen. Nu kan ik mij niet voorstellen dat ze speciaal voor (=niche markt)glasvezelgebruikers opnieuw de programma's encoderen met een hogere bitrate. Ik denk dat wanneer het afneemgebied een beetje fifty/fifty is qua coax en glasvezel dat het loont om voor die groep video te encoderen >10Mbit

P.S Je had een Logitec Harmony kunnen nemen als die tweede AB zo'n probleem is, die integreert perfect alle apparaten in één AB.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Wat je zegt klopt ! Toch een kleine aanvulling "coax" is een medium waar ook nog ouderwetse analoge TV-signalen doorgaan.
T.o.v. die signalen is glasvezel in theorie wel een verbetering.
gvrox
10 jaar geleden
Jawel, maar de vraag gaat over het verschil tussen HD (dus digitaal) via coax vs glasvezel.
gvrox
10 jaar geleden
Zelfs bij veel glasvezel-tv-gebruikers zal het niet lonen om nog hoger dan 10mbit te gaan (dat is al de bitrate bij UPC voor veel HD kanalen, voor Ned1/2/3 zitten ze zelfs al rond de 15mbit). De kwaliteit is dan al heel erg goed en kan niet nog significant toenemen.
Glasvezel is een heel ander transportmiddel dan coax.
Bij electrische signalen loop je tegen bepaalde onhandige eigenschappen van electronen aan. Ze hebben massa en ze hebben lading.
Ze beinvloeden hun omgeving als ze door een draad geleid worden, een draad die geisoleerd vlakbij deze koperkabel ligt, wordt zowel inductief als capacitief door de electronenstroom beinvloed.
Fotonen hebben geen lading en geen massa, in een glasvezel worden ze wel (als signaalsterkte) verzwakt maar ze veroorzaken geen inductie of capaciteit-problemen.
Bovendien kun je een VEEL snellere dataoverdracht bewerkstelligen.

De HUIDIGE problemen met glasvezel, dat de perifere apparatuur electrisch is (een laser stuurt het signaal in de kabel en een optodetector vangt hem weer op en het hele achterland is ook nog electrisch).

Dit gaat veranderen, men is al bezig met fotonprocessors en andere lichtgestuurde systemen maar dat heeft nog een weg te gaan, met name ASML ontwikkelt nu reeds chipproducerende apparatuur die met fotonen gaat werken.
Een compleet fotonisch systeem is totaal anders dan de computer zoals we die nu kennen.
De glaskabels zijn dus voor met name de toekomst interessant, alhoewel zeer snelle lasers en optodetectoren moeiteloos de snelste electrische systemen kunnen voorzien met veel minder storing dan via koper(coax)kabel.
Dus zal het beeld (of wat voor signaalsysteem dan ook ) met glasvezel beter zijn /worden dan met coax.