Kan ik opnames op een mediakastje van de televisie op de laptop overzetten?

Ik heb beelden opgenomen maar die blijven niet voor eeuwig op het mediakastje waarop ik het heb opgenomen staan. Tevens zijn de beelden op geen andere manier terug te halen. He krijg ik de beelden op mijn laptop? Ik heb wel zo'n stekkertje voor laptop -> computer, bijvoorbeeld om films te kijken die ik gedownload heb, maar kan dit ook andersom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
paulus811
10 jaar geleden
Als het kastje van het merk Humax is, kun je hiervoor software download via myhumax.com
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas zijn er honderden "kastjes". Zonder het merk en type te weten, is het lastig om een goed antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een Motorola VIP1853.

Antwoorden (2)

Als de opgenomen beelden van gecodeerde zenders afkomstig zijn dan kun je die in principe alleen terug afspelen vanaf dat 'mediakastje', waarschijnlijk een decoder met pvr (PersonalVideoRecorder) en niet vanaf enig ander opslagmedium.

Dat betekent dat als je de bestanden overzet naar een HD van bijv. een PC, deze gecodeerd worden overgezet.
Alleen het mediakastje levert de autorisatiesleutels erbij die het mogelijk maken de opnames weer terug te zien. Dit zit ingebakken in de decoderingshardware in de decoder.
Het is een kopieerbeveiliging die moet voorkomen dat men auteursrechtelijk beschermde opgenomen films e.d. in digitale kwaliteit onbeperkt kan kopiëren.
De PC of laptop genereren die sleutels niet zodat de bestanden dan onleesbaar zijn en blijven.

Alleen ongecodeerde opnamen kunnen wel overgezet worden en met andere apparaten zoals PC en laptops weergegeven worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Ik vermoed dat het dan moeilijk zal worden. Hoe kan ik erachter komen wat een gecodeerde opname is en wat een ongecodeerde?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doorgaans is opgenomen materiaal vanaf vrij te ontvangen kanalen, dus waar je geen abonnement voor nodig hebt, ongecodeerd. Alleen is tegenwoordig alles in een of ander abonnement verpakt bij de providers om reden dat je het digitale signaal (ook de vrije kanalen) alleen via de decoder kunt bekijken en die de kopieerbeveiliging standaard in hun decoders altijd aan hebben staan. De enige mogelijkheid om nog op te kunnen nemen zonder deze belemmering is terug te gaan naar een analoog abonnement op de kabel. Je kunt dan met een ordinaire videorecorder de programma's opnemen en achteraf digitaliseren.
Om deze bestaande 'open deur' enigszins tegen te gaan én om iedereen digitaal te krijgen, heeft men echter de beeldkwaliteit van het analoge signaal flink teruggeschroefd d.m.v. bandbreedte beperking. Het beeld ziet er significant slechter uit dan het digitale beeld.
Zgn.om de kabelbandbreedte optimaal te hebben voor alle diensten die men aanbiedt.
De werkelijkheid is anders, het kopiëren moest (verplicht) worden tegengegaan en waar niet mogelijk, onaantrekkelijk worden gemaakt. Dus ga er maar vanuit dat alle bestanden op de PVR/decoder gecodeerde bestanden zijn.
Ik verwacht niet dat je de bestanden direct van de Motorla kunt plukken. KPN zal de boel goed dichtspijkeren. Het alternatief is om een (externe) capture kaart te kopen en dan, zoals we dat vroeger deden, de PC laten opnemen terwijl het kastje het bestand afspeelt. Dit soort oplossingen zijn tegenwoordig ook erg populair onder gamers die er hun sessies mee opnemen.