Kan een 50Hz TV op 60Hz elektra netwerk?

Betreft een Samsung led tv van ongeveer twee jaar oud. Op de sticker staat 50Hz. Gaat de tv kapot als ik die in het buitenland op 60Hz elektra netwerk zet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de meeste gevallen zal dit geen probleem geven.
Meeste TV transformators zijn dusdanig gebouwd dat ze de frequentie beide aan kunnen. Zeker weten? Neem even contact op met Samsung.
Pas wel op met apparaten waar een motor in zit !!!

Het beste antwoord

Een tv die ontworpen en gebouwd is voor het 50Hz lichtnet en op een 60Hz net wordt aangesloten zal weliswaar wel werken maar niet meer naar behoren.
Waarschijnlijk zal de tuner problemen gaan geven omdat er niet meer nauwkeurig op frequenties afgestemd kan worden, de grondfrequenties kloppen niet meer.
De verschillende schakelingen in het toestel zijn ontworpen voor het in Europa gebruikelijke 50Hz/240V lichtnet.
(Tenzij het een multinorm toestel is, die kan met beide netfrequenties overweg.
Dit staat meestal op het typeplaatje achterop het toestel.)

Bij afwijkende stroomnormen bestaat het risico op de productie van overmatige warmte binnenin het toestel wat uiteindelijk de levensduur flink kan bekorten.

Lees dit artikel er eens op na, geeft je veel informatie...
http://wikitravel.org/nl/Elektrische_systemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk dat de grondtonen van een ontvanger niet afhankelijk zijn van het net frequentie (zal eerder door een kristal opgewekt worden).
Verder zal 50Hz trafo op 60Hz minder warmte produceren.
Andersom (60Hz trafo op 50Hz net) zal wel meer warmte produceren.

Andere antwoorden (1)

Nee, de verversingsfrequentie van de tv (aantal keren dat de lijnen voor het beeld worden 'geschreven') heeft niets te maken met de wisseling van de polariteit van wisselstroom. Tv werkt gewoon, mits je de tv in bijvoorbeeld de VS gebruikt waar 110 volt op het electriciteitsnetwerk staat.
paulus811
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel 50Hz polariteit. Op de TV staat: AC220-240V, 50Hz.
paulus811
10 jaar geleden
Aha, dat kan natuurlijk ook ;-). Ik zou de tv gewoon aansluiten, maar kan helaas niet onderbouwen waarom me dat geen probleem lijkt.
bamibal
10 jaar geleden
Het lijkt mij dat de TV het juist NIET doet bij 110 volt...
paulus811
10 jaar geleden
Inderdaad bamibal, ' mits' moet ' tenzij' zijn. scherp!