Is het verschil in scherpte bij een tv van 100 of 200 of 800 herz te zien door ons menselijk oog?

Een nieuwe tv aanschaffen is een lastige zaak als het gaat over scherpte.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Utrecht
10 jaar geleden
Het aantal Hertz heeft niets met de scherpte te maken......
Het staat voor het aantal keer per seconde dat het beeld wordt ververst.
Schijnbaar is vanaf zo'n 200Hz geen verschil waarneembaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leesvoer:
http://www.homecinemamagazine.nl/2012/03/de-zin-en-onzin-van-framerates-hertz/

Het beste antwoord

Hoe breder je beeldscherm hoe hoger de hz gewenst is.
Bij 32 inch is 200hz prima.
Let op dat veel 100hz tv's op een of andere manier software matig verdubbeld worden, op papier 200hz maar in werkelijkheid maar 100hz.

Vraag in een winkel een demo-dvd af te spelen waarmee je verschillende tv's op hz kan vergelijken...

Toegevoegd na 3 minuten:
Herz is verversings snelheid.
Hoe vaak ver seconde word een beeldje ververst,
Kijk maar eens naar rtl-z daar zie je onderin altijd een balk met informatie bewegen. Hoe lager het getal hoe stroperiger het beeld zal zijn. Hoe breder de tv is hoe groter de afstand van rechts naar links zal zijn en hoe meer verversing word verwacht ( dus een hogere herz).

Verschillen zijn aanzienlijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
In bioscopen draaien ze films met 24 beelden per seconde. Omdat je oog het toch niet sneller kan volgen.
Verkooptactiek dus. Min
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie het verschill al tussen 25 beelden per seconde en 30. Laat staan het verschil tussen 24 en 100/200. Dus dat verschild per persoon en is zeker niet zomaar een verkooptaktiek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en dan te denken dat uhdtv (Ultra High Difenition TV) straks een framerate van wel 60 beelden per seconde heeft.... :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie. Dat is NIET waar. In bioscopen gebruiken ze 24 beelden per seconde omdat dat de standaard is. Niet omdat ze dmv testen uitgevonden hebben dat de mens niks snellers kan waarnemen. 24 beelden per seconde zit eerder bij het absolute minimum waarbij we opvolgende beelden als bewegende beelden gaan zien. Bij snelle actiescenes in bioscoopfilms kan je soms zien dat er gewoon te weinig beelden per seconde zijn. Een object is ergens en dan opeens ergens anders zonder dat je het traject ziet. Sommige mensen zien dat niet, of zijn er niet bekend mee. Maar stellen dat het bij 24FPS ophoudt is nonsens. Als gamer zou 24FPS een absolute ramp zijn. Ik zie het ook als je van 50 of 100 hz(framedoubling) naar 200 hz(framecreation) gaat. De gecreeerde frames zijn namelijk verzonnnen en geven een onnatuurlijk vloeiend beeld. Ik zet 200hz of smooth-motion of welke naam het ook gegeven is altijd direct uit. Ook game ik het lieftst met 60FPS, ipv 30FPS. Door exact gelijk te lopen(of de helft) met de verversingssnelheid van het beeldscherm heb je de minste stottering, Ook zijn er al gameschermen die 120 FPS aan kunnen (dus echt ontvangen zonder verdubbelingstechnieken) in tests worden deze er door gamers zo uitgehaald (in positieve zin). Peter Jackson experimenteert nu met 48 FPS in de bioscoop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord is overigens ook compleet onjuist. De grote van een scherm maakt niks uit met het opgegeven voorbeeld. De pixels zijn namelijk ook steeds groter bij een grotere tv (als je steeds over 1080p televisies praat).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://frames-per-second.appspot.com/ Zet de achtergrond stil (0 FPS)
Stel een bal in op 30FPS en een op 60 FPS zet de snelheid van beide ballen gelijk (100 px/s of meer) en vergelijk. Als je dit op een TV doet als tweede monitor die je op 50hz hebt ingesteld moet je 25 en 50 nemen. Je kan ook nog even een bal op 24FPS zetten(of er een bijvoegen), maar die heeft nog weer het bijkomende nadeel dat je dan met een ondeelbare verhouding zit. Ballen op meer dan 60FPS zetten heeft GEEN zin, je beeldscherm ontvangt namelijk niet meer dan 60FPS, ook als je 200hz tv hebt niet. Alleen als je een speciale 120/144hz gamingmonitor hebt kan je monitor dat ontvangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je ziet gaat het om pixels per seconde, niet om cm/s.

Andere antwoorden (2)

De frequentie heeft niets te maken met de scherpte.
De scherpte wordt bepaald door de grootte van de pixels, én hoever je van het scherm as zit.
10 jaar geleden
Nee, bij 50 Hz zie je al niets (dan zou je tl buizen en spaarlampen ook steeds zien flikkeren), maar het heeft wat te maken met dat de tv steeds maar een half beeld geeft dacht ik (interlacing). Met moderne televisie heb je genoeg aan een 100 Hz signaal en zit het probleem hem hoogstens nog in de kwaliteit van het uitgezonden materiaal. Kippen kunnen weer niet zo goed tegen 50 Hz flikkeringen, dus voor vogels zou upgraden van 50 naar 100 Hz wel iets uitmaken. Bij mensen is het verkoopargument dat het beeld van een 100 Hz TV onbewust wat rustiger aandoet.
Het schijnt dat je als je erg dicht bij een ouderwetse CRT zit, je last kunt krijgen van de flikkering, omdat de buitenste regio's van het oog wat sneller reageren op lichtflikkeringen, dat is het gedeelte dat goed is in het oppikken van snelle beweging, maar waar je nauwelijks bewuste waarneming hebt.

Een 100 Hz tv is dus niet zo een heel slecht idee, maar alles daarboven is absoluut overdreven. Een ander ding is dat de 100 Hz ook software bevat die snelle bewegingen wat geleidelijker maakt. Als een voetbal in fame 1 op punt x zit en op frame 2 op punt y, dan maakt de software een tussenframe met de voetbal op punt x+y/2, daardoor schijnen snelle bewegingen beter weergegeven te worden.

De scherpte van een tv is tegenwoordig ook al buitengewoon 1920 * 1080 lijnen. Het hangt er alleen nog maar vanaf wat de afstand tot de tv is. Bij een halve meter afstand zul je misschien net de individuele pixels zien bij een moderne tv met een groot scherm. Op een kijkafstand van een meter zijn ze allemaal goed qua scherpte.