Maakt het voor een Playstation 3 veel uit of je nu op een 50 Hz of op een 100 Hz (Frequentie) speelt?

En verder vraag ik mij af of je veel verschil zult zien op een 50 Hz ten opzichte van een 100 Hz wanneer je bijvoorbeeld voetbal kijkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het maakt niks uit. Een PS3 zendt namelijk in 60hz uit met gaming. Dit heb ik ontdekt doordat ik met gamen nooit mijn tv van 50hz naar 100hz en terug kan schakelen.

Met tv kijken is 100hz rustiger. Veelal is 100hz framedoubling (2x hetzelfde beeld) en geen frameinterpolation (verzonnen beeld). Frame interpolation is een drama en wil je niet eens, dit is meestal het geval met 200hz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In beide gevallen is het beeld wat "rustiger" en scherper, bij voetbal kan dat wel handig zijn, bij een spel wat minder want dat gaat toch al snel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Conclusie?
Dat kun je niet zomaar zeggen. Het hangt van de TV af. 100 Hz wordt bewerkstelligd middels beeld interpolatie.

Korte uitleg eerst: Beelden worden weergegeven (in Europa) met 25 beelden per seconden (25 Hz dus). Het wordt soepeler gemaakt door tussen elk beeld een tussenliggend beeld te voorspellen (net zoals je in een grafiek een punt 'B' kan interpoleren door tussen A en C een lijk te trekken). Met 100 Hz worden er extra beelden geïnterpoleerd.

Dit moet inderdaad resulteren in soepeler beeld. Echter zijn er ook nadelen aan verbonden. Ten eerste, is dit proces waarin de software de beelden moet raden een bron van beeldfouten. Zeker bij snelle beelden, kun je voorstellen dat er verkeerd 'geraden' wordt. Het is afhankelijk van de kwaliteit van de TV of dit wel of geen probleem is. De kwaliteit wordt maximaal op de proef gesteld bij het spelen van games of het kijken van sport.

Verder is het zo dat bij het maken van deze beeldbewerkingen, de televisiehardware harder moet werken.

Een specificatie die je in de lijsten bij televisie nooit terugkomt, maar door de betere sites wel wordt getest, is de input lag. Dit geeft aan hoe lang het duurt voordat de televisie een 'input'-gegeven (bij het gamen dus de gegevens die je ingeeft met je controller en de PS3 aan je TV doorgeeft) verwerkt en op het scherm vertoont.

Wanneer de televisie veel van die interpolerende beeldbewerkingen moet maken, plus bijv. kleur optimalisatie, rekening houden met lichtsensorgegevens, etc. wordt de hardware zwaarder belast en wordt de televisie langzamer. Geen probleem bij bijv. een film f TV, aangezien het verloop toch vast ligt. Bij het gamen is het wel een probleem, en zeker bij snelle games als first person shooters.

Toegevoegd na 1 minuut:
De meeste televisies hebben daarom iets als een 'game-modus'. En daarin worden alle beeldbewerkingen uitgezet. Kortom, een 200Hz televisie laat alls dan gewoon op 100 Hz zien, en de kleurcorrecties e.d. worden ook uitgezet.

Voor de game ervaring maakt dat namelijk niet zoveel uit.
Echter is het natuurlijk wel beter wanneer je een TV hebt die alles wel in vol ornaat kan aanzetten. Het is afhankelijk van de televisie of dit mogelijk is of niet.

Kortom, het antwoord op je vraag, of dat het veel uitmaakt:

Het hangt van de televisie af. Op een slechte televisie met kun je beter op 50 Hz spelen, en op een goede televisie kun je de beeldverbeterende opties evt. aan laten staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een toevoeging: Afgezien van de refresh rate (=aantal Hz) heb je ook nog de responsietijd (weergegeven in het aantal ms). Dat is gewoon afhankelijk van het paneel. Een lange pass in het voetbal waarbij de bal gevolgd wordt levert een waas op bij televisies die een responsietijd van een hoog aantal ms hebben. Op een goede tv met een lage responsietijd blijft het beeld scherper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine toevoeging: Waar ik normaal gesproken altijd zeg dat ieder merk zijn toppers en draken heeft, en dat het dus onzin is om op basis van merk een televisie uit te zoeken, is het wel zo dat bepaalde merken hun game-geschiktheid gewoon beter voor elkaar hebben. Met Sony, Panasonic of Sharp zit je altijd wel goed kwa inputlag. Dit terwijl ik Samsung minder zou aanraden omdat zij maar weinig toestellen hebben met een acceptabele inputlag. Het is niet meer zo erg dat je voor de absolute high end moest gaan voor een redelijke inputlag bij Samsung, maar de trackrecord is niet zo best. Kortom, altijd even reviews nakijken.