Wat voor een afstand moet je tenminste nemen als je naar een 47" inch TV kijkt?

Wij zijn van plan om binnenkort een nieuwe TV aan te schaffen maar we twijfelen tussen een 42" inch en een 47" inch schermgrootte.

Ik zou graag die 47" inch willen hebben maar mijn zus is tevreden met een 42" inch schermgrootte.

We hebben de afstand gemeten vanaf de zetel tot aan de muur waar de TV zal te komen staan en deze bedraagt 340cm, volgens mij is dit voldoende maar mijn zus beweert van niet.

Hierbij heb ik enkele vragen:

1) Is een afstand van 340cm voldoende om probleemloos naar een 47" inch TV te kijken?

2) Kan het kwaad voor de ogen of hersenen als men met zo'n afstand (340cm) toch naar een 47" inch scherm zouden kijken?

Extra tips en adviezen zijn van harte welkom...

Dank bij voorbaat

42" inch:
http://www.bestekeus.be/product_info-n-Panasonic_FULL_HD_LED_3D_TV_TX_L42WT50E_Zwart-pId-103684.html

47" inch:
http://www.bestekeus.be/product_info-n-Panasonic_FULL_HD_LED_3D_TV_TX_L47WT50E_Zwart-pId-103683.html

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Al die regeltjes over wat de maximale/minimale afstand zou zijn, zijn onzin. Zeker nu HD steeds meer gemeengoed wordt, maakt het geen bal uit en is het puur afhankelijk van de persoonlijke voorkeur.

Zet gewoon een stuk karton oid neer, en kijk of het je bevalt. Is dat het geval, ga je gewoon voor die grootte.

Overigens zou ik persoonlijk de Panasonic LCD's niet aanraden. Hoewel vorig jaar verassend goed, zijn ze dit jaar niet de beste televisies in dat segment. Als je Panasonic-fan bent, kijk dan naar de plasma's. Die zijn wel top.
Maar goed, ik dwaal af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even ter illustratie, ik zit op 3,5 meter, en heb een 46" televisie. Ik wil niet kleiner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoi,

Het beste is als je naar een 47 inch scherm kijkt als je ongeveer 5 meter er vanaf staat. Dit is alleen bij 720P. Als je een 1080P scherm hebt, is 2,5 meter ideaal. Een 3D tv zou ik wel rond de 3-4 meter afstand hebben. Want anders is het niet zo fijn kijken.

Hoop dat ik je deze keer goeie informatie heb gegeven.

Schiz0ide
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De afstandvan 3040cm is groot genoeg om zo'n formaat TV aan te schaffen, maar heb je je wel gerealiseerd, ook al hang je de TV aan die muur, dat die afstand toch zal verminderen, doordat je de de TV toch wel iets van de muur afzet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar hebben we reeds rekening mee gehouden hihihi, normaal is de afstand 360cm...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
?? 3040m is 30.4 meter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3040cm bedoel ik....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar haal je het uit? Ik zei 340cm, geen 3040cm! :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat schreef ik, foutje, zo wordt de afstand wel erg groot!
Zo groot mogelijk nemen. Zelf heb ik een 55inch bij een kijkafstand van 4 meter en dat bevalt uitstekend. Voor het prijsverschil hoef je een maatje groter tegenwoordig niet te laten staan en de beleving wordt een stuk beter naarmate het scherm groter wordt. Met de huidige HD signalen is afstand vrijwel geen probleem meer. En voor je hersenen maken die 5 inch echt geen verschil, behalve als je er achteraf achter komt dat je te klein hebt gekocht. Dat geeft namelijk wel even pijn in de hersenen ;-)
paulus811
11 jaar geleden
1. Ligt eraan wat jullie zelf prettig vinden. Ik zou naar de winkel gaan en kijken of je vanaf 340 cm het beeld scherp genoeg vindt (waarschijnlijk wel). Je kan ook twee vierkanten uit karton snijden ter grootte van de twee tv's, en op je tv meubel neerzetten.
2. In de afgelopen maanden dat ik me in tv's heb verdiept ben ik nooit iets tegengekomen over dat een groter scherm schadelijker zou zijn oid., dus nee, lijkt me niet.

Ik zou trouwens ook niet bij bestekeus bestellen, deze tv's zijn elders een stuk goedkoper te bestellen:
http://tweakers.net/pricewatch/308259/panasonic-viera-tx-l42wt50.html
http://tweakers.net/pricewatch/300973/panasonic-viera-tx-l47wt50.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar ik woon in België en bij BesteKeus zou ik deze kunnen afhalen in Zaventem, daarmee eigenlijk :)