Hoe werkt teletekst?

Het is een soort van ionternet op je tv, maar dat kan natuurlijk niet.
Dus...
Hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Vroeger had je een CRT beeldbuis, dat is zo'n oude glasbak met een dikke achterkant. Vanuit het verste punt achterin worden elektonen op je scherm geschoten en dat geeft dan 1 puntje beeld. Een beeldlijn wordt daarop van links naar rechts geschreven en dan moest je straal terug naar de volgende regel. En als het onderaan in de hoek aangekomen was, dan moest de straalterug naar linksboven. Met name die "dode" tijd (terugslag en van rechstonder naar linksboven) kost tijd en in die dode tijd kunnen ze dan het teletekst signaal kwijt Een speciale decoder kan deze extra informatie uitlezen en tonen. Omdat de informatieruimte klein is, worden de pagina's stuk voor stuk uitgezonden en kan het een tijdje duren voordat je je gekozen pagina zichtbaar is. Sommige pagina's (bv 100) worden vaker uitgezonden, vandaar dat die dan wel min of meer meteen beschikbaar zijn als je naar een ander TV kanaal toezwemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Teletext is een 'bijsignaal' dat in het televisiesignaal wordt gestopt. Voor meer info over de geschiedenis zie de bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Los van het goede antwoord hierboven, is het natuurlijk geen 'soort internet', want het is allemaal éénrichtingsverkeer. Je kunt niets terugsturen, alleen maar pagina's kiezen.
Dit ouderwetse systeem is nog steeds geweldig populair. Bijna iedereen gebruikt het nog.
AWM
14 jaar geleden
Het is een extra signaal dat ook over de tv kabel wordt verzonden. Sommige tv's (tegenwoordig bijna alle) kunnen dat signaal met een zogenaamde teletekst-decoder ontcijferen en als pagina's weergeven. Al die pagina's worden bij iedereen constant na elkaar over de kabel gestuurd, vandaar dat je soms even moet wachten want dan is de pagina die je wilde nog niet aangekomen sinds je hem intikte op de afstandsbediening.