Is HDTV qua beeldkwaliteit geen verbetering?

SDTV van de ouwe coaxkabel op een standaard SD beeldbuisTV ziet er goed uit, digitale content vanaf een DVD of gedigitaliseerd SD signaal van de kabelboer op een SDTV knalt helemaal mooi van het scherm af. Ook ouwe .avi films van de PC vanaf 640x480 formaat ziet er zeer scherp uit op de beeldbuis. Buiten de beeldverhouding van 16:9 heb je dan eigenlijk verder geen reden om een HDpaneel te hebben, of merken jullie nu wel echt het zichtbare verschil tussen progressive en interlacing beeld? Graag een onderbouwd antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een echte HD Blueray afspeelt op een echt HD panel is dat prachtig. Maar... De Universiteit van Amsterdam heeft onlangs een onderzoek gedaan naar het effect op de kijker.
Ze hebben een aantal mensen gevraagd hoe ze het beeld vonden van nieuwe HD-TV. Ze vonden het práchtig, veel mooier. Het was een conventionele TV. Dus, veel zit tussen de oren. De publieke omroepen gaan voorlopig voor het grootste gedeelte ge-upscalede HD uitzenden. Dat zijn normale uitzendingen die in HD worden uitzgezonden, nep dus.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets dacht ik dus ook. Er zijn natuurlijk verder voordelen aan de TV's: plat, 16:9 breder en met deze resolutie zijn grotere schermen mogelijk :)

Andere antwoorden (3)

Voor een vloeiende beweging zijn eigenlijk 50 beelden per seconde nodig, maar vroeger was de techniek daar niet geschikt voor. Daarom is er bedacht om een beeld in twee delen te versturen. Eerst de even lijnen, daarna de oneven. Dat wil zeggen dat er 50 halve beeldjes per seconde worden uitgezonden in plaats van 25 hele beelden. Door de traagheid van het menselijk oog, en het nagloei-effect van een gewone beeldbuis zien we een volledig beeld.

De HDTV systemen lossen oa dit probleem op: Het hele beeld wordt ververst, wat rustiger is voor je ogen & hersenen om te verwerken. Zeker bij programma's met veelbeweing (Denk sport) verandert er in een beeld zoveel dat het trage verversen een scheefgroei in je beeld ontstaat: In de ene helft van de lijnen moet de penalty nog verschoten worden, in de andere helft is de goal al gemaakt.

Daarnaast biedt HDTVT de mogelijkheid meer programma's op dezelfde bandbreedte te zetten. En is er de mogelijkheid om interactieve TV aan te bieden. Ik DENK dat dat een vand e hoofdredenen is om HDTV door te zetten. Nieuwe mogelijkheden. En dat beeld kwaliteit niet de hoofdreden is. Omdat -zoals je zegt- het beeld dat je via de kabel ontvangt al best heel prima is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HDTV heeft toch een resolutie van 1920x1080 pixels? 1080 is ruime het dubbele van 'normaal' PAL (480 beeldlijnen) en bijna het dubbele van S-Video (572 beeldlijnen). Veel hangt af van de kwaliteit van de bron. Digitenne en DVBT is bv. stukken slechter dan een (digitale) satelietontvanger. Het upschalen van een oud signaal is natuurlijk geen echt HD signaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja is mooier mits je HD-tv of blu-ray erop aanluit