Zijn er voordelen aan een groter oppervlak van de schotel wanneer je satellietontvangst hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Ja, maar het betekent niet per definitie een betere ontvangst.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als de zender die je wilt ontvangen op hoog vermogen uitzendt, dan kan je met een kleine schotel af. Hoe lager het vermogen hoe groter de schotel moet zijn om goed te kunnen ontvangen. Groter schotels kunnen dus ook meer zenders ontvangen.

De schotel vangt het signaal op en stuurt dit naar de kop. De kop is dus ook een belangrijk onderdeel.

Wat ook belangrijk is voor de ontvangst is hoe makkelijk je deze goed kunt richten op de satelliet.

En voor de verwerking heb je een goede receiver nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een groter oppervlak van de schotel is alleen noodzakelijk aan de randen van het uitzendgebied, dus zuid Spanje en het noorden van Zweden. In Nederland en ons omringende landen volstaat een standaard schotel voor satelliet ontvangst.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje reserve is wel heel prettig bij zwaar onweer, of als de schotel deels volzit met plaksneeuw...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, het merendeel zal voldoende hebben aan een schotel van 60-80 cm. Maar het voordeel van een grotere schotel is dus dat je meer kunt ontvangen, al zal je dan soms ook weer automatisch moeten laten richten op de juiste satelliet. En zoals AdrieK zegt moet je een grote schotel weer wat preciezer richten.
Ja: je hebt een sterker signaal, dus wat minder snel last van een wegvallend signaal bij zware onweersbuien.
Als je een draaibare schotel neerzet kun je met een grotere schotel meer satellietposities ontvangen.

Nadeel: een grotere schotel heeft een kleinere openingshoek en moet daarom nauwkeuriger gericht worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer het signaal zwak is, zal een grotere schotel meer signaal 'vangen'.
Dit doe je zoals hierboven beschreven wanneer je je in een gebied aan de rand van de "fingerprint" van de satelliet zit (uitzendgebied). Dit signaal is zwakker om 2 redenen:
Het signaal wordt bewust afgesneden om bepaalde gebieden weg te houden en aan de rand is het geen aan/uit schakeling; het signaal zal progessief verzwakken totdat er nagenoeg niets meer te ontvangen is. Andere reden kan zijn dat de satelliet zich aan de 'horizon' bevindt. Het signaal zal onder een hoek de atmosfeer binnendringen waardoor de weg langer is en er meer atmosferische storing op het signaal kan inwerken.

Als je er 'last' van heb, neem je een grotere schotel.
Voor de rest (en dat vooral met digitale signalen): signaal is signaal, grotere schotels maken het beeld niet mooier.
ronaldP