Wat verbruikt mijn plasma tv ?

Ik heb een plasma tv van 50inch en volgens het label verbruikt ie 450watt.
Als hij 10 uir per dag aan staat wat is dan het verbruik op jaarbasis ?
Ik ben geen kei in rekenen maar kwam uit op bijna €400 :-o

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

de rekensom is 10 uur per dag x 450 watt en dat elke dag is 10 x 450 x 365 dagen = 1642500 watt. 1 Kilo watt=1000watt kost ongeveer 22 cent inclusief alles.
De kosten zijn dan 1642500 watt gedeeld door 1000= 1642,5x 22 cent=€361,50 per jaar voor alleen de tv. Dan staat hij per dag 10 uur aan. Elk uur dat hij minder aan staan scheelt per jaar €36,50.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plasma TV's zijn grote stroomverbruikers, echter, net als de beeldbuisTV is het verbruik sterk afhankelijk van de helderheid die hij moet leveren.

Je kunt dus niet platweg van 450 watt uit gaan, Zet je er een verbruikmeter tussen dan schommelt deze van pakweg 200 watt of minder bij donkere beelden tot ruim 450 bij helder beeld.

Dat is bij LCD/ led LCD Tv 's veel minder het geval, de lichtbronnen geven ongeveer steeds even veel licht (behalve bij "dynamisch contrast", dan wordt de geleverde lichtopbrengst aangepast aan de gevraagde en
wordt het contrast kunstmatig vergroot)

Plasma flatscreens wekken echter rechtstreeks licht op, het zijn eigenlijk ruim een miljoen microbeeldbuisjes die fluorescerende stoffen laten oplichten, dit zijn de zelfde stoffen die ook bij beeldbuizen gebruikt worden.
Het feller op doen lichten heeft dus direct gevolgen voor de stroomopname.

Sterke punten van plastmatv's zijn het enorm hoge contrast, de levendige kleuren (kleurdiepte) en de daardoor natuurlijk overkomende beelden , de nadelen zijn INBRANDEN (pas op met games die steeds dezelfde achtergronden gebruiken en zet de TV dan NIET op een heldere stand.

Verder zie je soms beeldverversing 50X of knipperen 100X en hoger, hetzelfde effect als met de oude TV's.

Je zou uit dit verhaal af kunnen leiden dat ik geen voorstanderben van plasma-TV 's .
Dat is echter onjuist, een goede Full HF plasma TV met 200Hz techniek en goede koppeling wint het van andere systemen op kleurkwaliteit en -scheiding, contrast en degelijkheid (de "pixels" gaan bij juist gebruik net zolang mee als de goede oude KTV's , dus een jaar of 20.

Het verbruik is VEEL hoger dan Amoled, ledLCD, LCD en projectie-TV's nieuwe stijl (meestal DLP).

Het nalichten zorgt er voor dat 3 D soms wat moeilijker is met Plasmatv's (actieve brillen) maar er zijn Plasmatv,s in de maak die links en rechts gepalriseerd aanleveren, je kunt dan met goedkope polarisatiebrilletjes een zeer goed beeld met steke 3D effecten zien.