Bestaat er een kans, dat mensen de oorspronkelijke tv serie "Ja Zuster Nee Zuster" hebben opgenomen in beeld en geluid op b.v. videorecorders?

Ik bedoel de oorspronkelijke tv serie met o.m. Hetty Blok, Leen Jongewaard en Dick Swidde. Bekend is, dat de ampex banden of zoiets van die serie zouden zijn weggegooid. Als het toen mogelijk was, dat kijkers de beelden met geluid konden opnemen, dan zullen er wel mensen zijn geweest die dat destijds hebben gedaan. Of kon men alleen dat opnemen, als men een filmcamera op de televisie had gericht?

Toegevoegd na 4 minuten:
De serie "Ja Zuster Nee Zuster" is in dit verband vaak genoemd. Er kunnen in die tijd ook meer weggegooide tv series, tv films e.d. zijn geweest.

11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Natuurlijk bestaat die kans. Toen waren al een paar enkelingen die een video hadden. Allicht zwart-wit in die tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet allicht, het is wel zeker, want "Ja zuster, nee zuster" werd zwart/wit uit gezonden.
De serie werd uitgezonden tussen 1966 en 1968. De eerste videorecords voor thuisgebruik kwamen in 1965 op de markt. De kans is dus aanwezig dat er in 1966 tot 1968 mensen in Nederland een videorecorder thuis hadden en daarmee de serie hebben opgenomen. Ik acht de kans niet zo groot, maar de kans is niet 0.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op http://www.seriesvanvroeger.nl/video-ja_zuster_nee_zuster_-_fragment_19661968-4005-0.html zie je trouwens een paar beelden. Hierin wordt ook aangegeven dat de banden waarop de omroep de serie heeft opgenomen later opnieuw zijn gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Technisch gezien is er een hele kleine kans: er bestonden in die tijd wel video-opnamesystemen voor thuis, maar die waren een zeldzaamheid (ook vanwege de prijs).

De banden van de originele opnames zijn niet weggegooid, maar hergebruikt, juist omdat ze zo duur waren. Datzelfde zou gelden voor de banden die mensen eventueel thuis gebruikten, dus zelfs al maakten (weinig) mensen opnames van JZNZ, dan is de kans groot dat daar weer iets anders overheen werd opgenomen.

Tenslotte: magnetische informatiedragers gaan achteruit in kwaliteit naarmate ze langer worden bewaard, dus de vraag is hoe leesbaar die banden nu zouden zijn als ze nog bestonden.

Conclusie: de kans is niet 0 maar zit er wel heel dicht tegenaan.
gvrox
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Omroep Zeeland heeft het tv programma Trugkieke, waarin films van vele tientallen jaren geleden worden vertoond. Er verschijnt altijd een oproep aan de kijkers om b.v. uit een oude schoenendoos oude films tevoorschijn te halen en dat aan Omroep Zeeland te laten weten. Veel van die films zijn van goede kwaliteit. Ik woon zelf in Groningen. Ik ontvang Omroep Zeeland via KPN en niet meer via Ziggo. Ziggo heeft veel regionale zenders eruit gegooid.
gvrox
11 jaar geleden
Maar zijn dat opnames vanaf magneetband of 8mm filmpjes ?
Ik denk dat de kans heel klein is, videorecorders waren nogniet zo algemeen, en ik vermoed dat met toeneen kinderserie niet de moeite waard vond om opgenomen te worden. Het is zo algemeen bekend dat die banden verdwenen zijn, volgens mij is er ook wel eens n oproep voor gedaan,maar daar is weinig of niets uitgekomen.
En ik kan me voorstellen dat als iemand ze heeft dat die er wel een zakcentje uit had willen slaan