Waar moer je op letten bij aanschaf van een nieuwe tv voor echt zwarte balken?

bij films heb je zwarte balken die op mijn tv grijs zijn ipv zwart.

wat maakt dat een tv de balken echt zwart maakt? heeft dat met hertz te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Ik zie bijna nooit balken bij films, mijn tv vult het beeld volledig uit zonder dat het lelijk wordt. Wil je echt het cinema formaat weergeven (21:9) dan heeft Philips daar een speciale televisie voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het beeld niet vervormd wil hebben dan zie gewoon zwarte balken. Niet iedereen is gecharmeerd van de uitrek- en opvulfuncties van de moderne tv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ffloor, wat je zegt klopt niet. Onder en bovenbalken komen gewoon voor: Oude/Nieuwe bioscoop films zowel 2.35:1 als 1:1.85 daar krijg je weldegelijk onder en boven balken van. Deze worden zelfs wel eens op tv zo uitgezonden. Het heeft niks met de nieuwheid van de tv te maken maar alles met de aangeleverde content. Rek en strekfuncties walg ik van. Ook aan croppen (snijden) doe ik niet. Goedkope tv'tjes zijn natuurlijk het slechts met goede zwartweergave. Dure plasma's het best.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of onbetaalbare OLED schermen.

Het beste antwoord

Waar je op moet letten is:

Het kleinst mogelijk getal (0,00X) Candela per vierkante meter bij een schaakbordpatroon. Op dit moment komen de topmodellen Panasonic Plasmas zo rond de 0,01 cd/m2 uit.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p50gt50b-p50gt50-201205091797.htm?page=Calibration

Even helemaal naar beneden scrollen:

Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.013 cd/m2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kjk, relevante info. alleen vind ik ik het schaakbord niet terug bij specs op vergelijk.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nope je zal echte review sites moeten vinden, die waardes worden meestal niet door fabrikanten gegeven.

Andere antwoorden (4)

dan moet je een tv kiezen met een zo hoog mogelijke contrastratio.
naar mijn weten heeft hertz er niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij oude beeldbuis-TV's was het inderdaad een probleem dat zwart eerder grijs was. Men heeft dit verholpen door tussen de beeldlijnen zwarte lijnen aan te brengen in de beeldbuis, de zogenaamde black matrix. Daardoor krijg je de zwarte kleur. Bij pekzwart geeft de beeldbuis namelijk géén licht. Maar een toestel dat nog grijze balken toont i.p.v. zwarte moet wel stokoud zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oudere LCD met een matige contrastratio geeft ook grijzere balken ipv diepzwart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-
Een goede CRT staat er juist om bekend een betere zwartweergave te hebben dan LCD. LCD geeft altijd licht ook als alles zwart is, je kan dan zelfs last hebben van backlightbleeding. Mijn wat oudere Panansonic plasma is ook niet zwart, ik ben helemaal verliefd op mijn Samsung Galaxy S Plus met AMOLED, dat is pas zwart zwart. Waar je je uitspraken vandaan haalt weet ik niet ze kloppen iig van geen kant. Zwart is nog steeds een van DE dingen van kritischer tv/film kijkers. Ook bij de allernieuwste plasma's worden nog steeds lichtwaardes gemeten bij puur zwart beeld (dus is het nog steeds niet zwart). De waardes liggen nu rond de 0.01 cd/m2 voor de beste toestellen: http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p50vt50b-p50vt50-201204101757.htm?page=Calibration De grap is namelijk als er 0.000000000000001 cd/m2 wordt gemeten je nog steeds van grijs kan spreken.
Of je neemt een techniek die geen licht geeft waar het zwart is. Plasma of OLED. Maar dat is wel wat duurder. Met name de goedkope LED en LCD displays hebben erg veel last van grijze balken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, oled is wat anders dan full led? nog merken die het beter doen? ik begreep dat sharp "betere" tv's maakt voor een redelijke prijs vergeleken met samsung sony ed. loewe of B & o zit niet in het budget.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Full LED gaat om de verlichting van de rand. Bij OLED is iedere pixel een LED. Merk is niet afhankelijk van het type scherm. Een Loewe is immers ook maar een Sharp scherm en Sony en Samsung maken de schermen samen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OLED (AMOLED) is een compleet andere techniek dan LCD of LCD met LED verlichting. Als je een duurdere mobiel hebt heb je kans dat het een amoled is. Plasma is ook niet perse helemaal zwart. Er wordt wel naar toe gewerkt, en een plasma is over het algemeen zwarter dan een LCD maar het is geen 100% zwart. De gemeten waardes bij amoled ken ik niet maar uit eigen ervaring bij mijn mobiel is het net zo zwart als de zwarte rand rond mijn mobiel.
Dit is inderdaad een kwestie van contrast.

Er moet een bepaalde dynamiek aanwezig zijn dus een zo groot mogelijk verschil tussen het witste wit en het zwartste zwart.

Heb je een scherm met een laag contrast, krik je met het wit ook het zwart omhoog met als resultaat dat het zwart grijs wordt.

De beste schermen wat betreft zwart zijn de plasma schermen en de LCD's met een actieve backlighting.
Dit kunnen per definitie alleen de Led schermen zijn.
Dus NIET edgelighting maar volledig led achtergrond.
Deze zorgen dat in de regio's waar zwart hoort te zijn, de achtergrondverlichting dynamisch dimt zodat het ook echt zwart is.
Deze modellen (doorgaans de top van een modellenlijn) worden zeldzaam; men gaat steeds meer over op edgelighting.

Bij plasma geven de pixels zelf licht dus als een pixel 'zwart' weergeeft, zal 'ie dus ook echt zwart zijn omdat deze pixel dan uit staat.

Plasma was voor kort superieur aan LCD maar door steeds betere technieken ontloopt het elkaar niet meer zo.

OLED techniek is nieuw en nu nog zeer duur. Ook is het aanbod nog zeer beperkt maar belooft wel veel voor de (nabije) toekomst.
ronaldP