Wat zijn de voor- en nadelen van LED en LCD- TV? (zie toelichting).

Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe televisie. De meeste aanbiedingen zijn LED-tv's. Heeft dit iets te maken met het energieverbruik? Zijn er verder nog plus- dan wel minpunten waar ik rekening mee moet houden bij aanschaf? In principe wil ik er niet meer aan uitgeven dan 300 euro. Voor-nadelen LED- tv, voor-nadelen LCD-tv.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Het verschil tussen een lcd-tv en een led-tv zit in de manier waarop het blackpanel verlicht wordt.

Bij lcd wordt iedere pixel apart op het panel opgelicht door het kleurinformatie signaal (chroma-key signal)
Led-tv gebruikt een permanente verlichting van het panel dmv leds vanaf de zijkanten van het scherm.

Voordeel van Led-tv: relatief lager energie verbruik, mooiere natuurlijke kleurweergave ook bij lage resolutie HDTV (720 p)
Nadeel: duurder in aanschaf.

Voordeel lcd-tv: Goedkoper in aanschaf.
Nadeel Lcd tv: Bij lage resolutie HDTV (720p) al gauw een vlekkerig beeld en hinderlijke kleurafwijking.

Aansluitmogelijkheden zijn bij beide varianten over het algemeen gelijk.

Toegevoegd na 24 minuten:
Moet nog even zeggen dat bij de lcd tv ook gebruik gemaakt wordt van een permanente backlight lichtbron. Deze lichtbron is een soort lamp, maar dan en soort ultraplatte TL lamp. Deze zit achter het blackpanel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter correctie, bij plasma en OLED worden pixels afzonderlijk verlicht. Dat geeft het mooiste beeld.

Zowel bij LCD als LED zitten de lichtbronnen in de randen van het scherm. Bij LCD is de lichtbron een TL. Het verwarrende is dat LED en LCD schermen beiden gewoon LCD schermen zijn. Het verschil zit in de lichtbron. De kwaliteit en techniek per pixel zijn dus exact hetzelfde.

Voordelen LED:
LED's gaan over het algemeen langer mee dan TL. Ze zijn ook energiezuiniger. De energiebesparing op jouw rekening is echter kleiner dan de meerprijs op de TV. Dat mag je dus verwaarlozen.

Heb je duurdere LED's, dan kan de TV de intensiteit van de LED's individueel aanpassen. Hierdoor wordt het contrast vergroot en zijn zwarte gebieden op je scherm ook echt donkerder. De duurdere LED TV's zijn dus de moeite waard. Die passen echter niet onder de €300.

Waar je wat mij betreft rekening mee moet houden is het formaat en de apparatuur die je erop aan gaat sluiten. Wil je bijvoorbeeld HD kijken met een kastje van UPC, dan heb je een HDMI aansluiting nodig (en het zou fijn zijn als de TV FullHD kan ondersteunen). Wil je gamen, dan is het fijn om een 100Hrz model te hebben. Wil je ooit iets met 3D gaan doen, ga dan voor een 3D Ready model (kan nog net binnen die €300). Wil je meerdere apparaten aansluiten, heb je meerdere HDMI aansluitingen nodig. Als je dit allemaal op orde hebt, is de keuze tussen LCD en LED niet zo heel spannend meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je gamen, dan is het fijn om een 100Hrz model te hebben. Nope, games worden meestal in 60hz naar je tv gevoerd en als ze al in 50hz worden verstuurd neemt het ombouwen naar 100hz alleen maar extra tijd in beslag (oftewel extra lag wat je juist niet wil met gamen). 100hz input bestaat niet op een tv. "Zowel bij LCD als LED zitten de lichtbronnen in de randen van het scherm." Er zijn ook (LCD-)LED's met backlit. Maar dat is wel de minderheid.