Full hd tv met 24frames native, of zonder. En wat is het verschil in kwaliteit

Wij staan op het punt een nieuwe tv te kopen (full hd plasma), via koopinfo.nl ben ik gestuit op het fenomeen : 24 frames per seconde. Op onderstaande site : http://www.avblog.nl/woordenboek/0-9/24-fps-frames-per-seconde/
Word daar een stukje uitleg over gegeven. Wat mij opvalt is dat je bijzonder weinig informatie hierover kan vinden. In verhouding hebben weinig lcd/plasma schermen deze specificatie.

Wij gaan blu-ray bekijken via de playstation 3 (die ook 24 frames doorgeeft naar de tv).

Waarom lees ik zo weinig over die 24 frames die sommige tv's wel en de meeste niet aankunnen (zonder hereberekeningen die fout kunnen gaan).
Bij een media markt en andere zaken krijg je de meest wazige antwoorden.

Ik vond een soort gelijke vraag hier, maar die is niet naar mijn wens beantwoord.

In het kort : gaan we het verschil zien met een bluray schijf. Een tv die native 24frames ondersteund, of 1 die het gaat berekenen (zie link hierboven) ?

Dank u.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het menselijk oog ziet 24 frames per seconde (fps), dus meer frames is eigenlijk niet nodig.

Het verschil in een 2 opvolgende frames is normaal erg klein, dus alleen bij die verschillen kan iets vervorming optreden. Door de snelheid van de frame wissels valt dit normaal gesproken niet op.

Neem een film van 3 frames.

beeld 1: frame 1
beeld 2: frame 1 + 2/3 frame 2
beeld 3: frame 2 + 1/3 frame 3
beeld 4: 2/3 frame 2 + 1/3 frame 3
beeld 5: frame 3

Je ziet extra frames met gedeeltelijk beeld. Doordat je niet exact tweemaal zoveel frames hebt als beelden wordt er iets in gerekend. Dit houdt in dat de beelden iets minder scherp zijn. Echter door beweging in films zie je hier nauwelijks iets van.

Enkel wanneer je zelf kwaliteit van het beeld erg belangrijk vind zou ik hier meer voor betalen.

Wat je kunt doen is naar een wat duurdere zaak gaan, eventueel je eigen playstation meenemen en die laten aansluiten zodat je het kwaliteitsverschil kunt bekijken. Dan weet je zeker welke tv je wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste tv's met full hd geven 24 frames door.