Kan het dat ik radio actieve straling voel van de tv, als die op stand-by staat? (zie uitleg)

Hallo, ik ben heldervoelend, en ik voel heel vaak, als de tv op stand-by staat, dus niet compleet uit.. een soort van straling. is dit mogelijk, of is het een verzinsel..?
ik krijg er in iedergeval altijd zware hoofdpijn van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (5)

ten eerste, "radioactieve straling" is kats verkeerd verwoordt. een materiaal is radioactief, dat wil zeggen, het zendt straling uit. dus straling zelf kan nooit actief zijn vat je em ? ten tweede is een televisie niet radioactief. ten derde zou je straling nooit kunnen voelen. wat jij voelt, is hoogstwaarschijnlijk statische elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan !

Het heeft zelfs een naam: elektroallergie

Met elektroallergie of elektrosensitiviteit wordt een overgevoeligheid voor elektromagnetische straling bedoeld. Er wordt meestal een onderscheid gemaakt tussen hoogfrequente radiostraling zoals gebruikt wordt bij radars, mobiele telefoons, microgolven ... en laagfrequente straling die door gloeilampen en hoogspanningsleidingen worden uitgezonden. Als verzamelnaam voor deze straling wordt wel de term elektrosmog gehanteerd die een analogie suggereert met schadelijke luchtvervuiling.

De medische wetenschap ziet elektroallergie als een psychosomatische aandoening. Natuurwetenschappelijk kan niet verklaard worden hoe de relatief geringe energie in de straling dergelijke effecten zou kunnen veroorzaken. Uit onderzoek door TNO elektroallergie bleek dat elektromagnetische straling negatieve invloed heeft op het welbevinden van mensen, maar dit is bepaald niet hetzelfde als een negatief effect op de gezondheid. Bovendien werden deze onderzoeken niet dubbelblind uitgevoerd, dat wil zeggen dat proefpersonen wisten dat ze blootgesteld werden aan elektromagnetische straling.

Omdat elektroallergie een psychosomatische aandoening is, is het niet te behandelen of te genezen met medicijnen, maar psychologische behandelingen kunnen werken wanneer de patiënt deze methode aanvaardt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals @Ritsuka al aangaf: stekker eruit, probleem opgelost. Het zou wel interessant zijn om hier eens een serieus onderzoekje aan te wagen: plak het standby lampje af zodat @LoveAllAnimals niet kan weten of de TV uit is of standby staat en test de 'heldervoelendheid' dan nog eens uit.
Het is namelijk heel raar dat de overgevoeligheid alleen optreedt bij standby, terwijl daar het energieverbruik en dus de mogelijke straling veel (VEEL) kleiner is dan als het apparaat aan staat. De reden dat 'de wetenschap' dit verschijnsel niet erkend is simpelweg dat in blinde testen nooit iets van het verschijnsel overeind blijft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, AdrieK. Er is nog nooit iemand geweest die heeft kunnen laten zien dat elektrosensitiviteit bestaat. Er is dus één zin in dit (verder prima) antwoord die moet worden aangepast. Daar waar nu staat "Natuurwetenschappelijk kan niet verklaard worden", had moeten staan: "Natuurwetenschappelijk kan niet aangetoond worden". Dat is echt heel iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psychosomatische aandoeningen zijn per definitie niet aan te tonen. Het is immer de psyche die de lichamelijke aandoening veroorzaakt, niet de elektrosmog zelf. Feit blijft dat sommige mensen er behoorlijk last van kunnen krijgen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, die klachten zijn helaas maar al te reëel. Maar ja, als het psychosomatisch is, is de enige weg naar genezing het erkennen van dat feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie dan ook de laatste alinea van mijn antwoord. Toch wil ik ook het deurtje open houden dat ook de wetenschap nog niet alles weet. Het is vrijwel zeker dat we nog niet alles weten over straling en hoe ons lichaam daar op reageert.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat ben ik met je eens. Maar dan heb je het over de *verklaring*. Zolang een verschijnsel nog niet eens is *aangetoond*, kunnen we nog niet aan een verklaring denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het spannende van dit geval is nu juist:
lukt het de OP om het veld te 'voelen' als hij niet weet of de TV aan het lichtnet zit (op standby) of niet (stekker eruit). Als dat lukt dan bestaat electrosensitiviteit,
zo niet dan is er waarschijnlijk een andere, zuiver psychische oorzaak. Feit blijft dat hij hoofdpijn van de tv-op-standby krijgt, alleen de oorzaak is een totaal andere. Een bekende urban legend (waar of niet waar?) zijn de gezondheidsklachten die optraden naar aanleiding van de plaatsing van een gsm antenne op een flat, voordat er ook maar netspanning aangesloten was op de installatie....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het zit tussen de oortjes, maar is ook prima tussen de oortjes te genezen, desnoods met kwakzalf.
Cryofiel
12 jaar geleden
@AdrieK, wat dacht je: wetenschappers, medici en vermeende elektrosensitivici hebben uitgebreid geprobeerd om elektrosensitiviteit te laten zien. Dat is nog nooit gelukt. En dat zegt mij genoeg. Die urban legend is trouwens waar - ik heb zelf van nabij zo'n geval meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is vermoedelijk dezelfde categorie als die collega van mij vroeger die altijd onbedaarlijk begon te hoesten als ik met een haaknaald zat te pielen en zij op die afstand dacht dat het een sigaret was. Jammer dat je toen nog een e-sigaretten had ; dat was pas lol geweest.
Zeker als de TV net aan heeft gestaan, is nog goed de infrarode straling te voelen (feitelijk gewoon de restwarmte). Oude beeldbuizen kunnen nog lang electrisch geladen blijven. Dit statische elektrische veld kun je voelen als dichtbij de beeldbuis komt. ook sommige flatscreens werken met een hoogspanningsveld, welke de 'beeldbuis' ook statisch laadt.

Radioactieve straling zal lastig zijn, aangezien een TV geen radioactieve straling afgeeft.

Moderne TV's verbruiken in standby zo weinig stroom, dat daar geen straling of electrisch veld mee kan worden opgebouwd (en dus niet merkbaar). Restlading op de buis: ja; gewoon standby: nee.

Zijn er andere lichtbronnen als men TV-kijkt? Komt daar de hoofdpijn wellicht van? Je kunt natuurlijk ook gewoon de TV echt uitzetten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nonsens. Een TV kan nooit hoofdpijn veroorzaken, tenzij je zonder bril naar het beeld kijkt.
Een TV geeft geen straling, tenzij de oudere beeldbuis TV's, en dat is alleen Röntgenstraling, maar niet als hij in standby staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen maar twee soorten straling van een televisie afkomen :

- statische elektriciteit
- warmte als hij heeft aangestaan.
- hoogspanning, als je met je vingers aan het binnenwerk gaat zitten en niet geaard bent.

Beiden kun je inderdaad van een afstandje voelen, zelfs als je niet hypergevoelig bent. Maar ze zijn ook volslagen onschuldig ; als je er hoofdpijn van krijgt, zit dat naar alle waarschijnlijkheid tussen de oortjes, en zul je vaker hoofdpijn krijgen van veronderstelde, al dan niet aanwezige straling. (Mobieltjes, zendmasten, hoogspanningskabels etc).

Je hebt dan ook goede kans dat de hoofdpijn verdwijnt als je de televisie wegdoet. (Want je wilt toch geen apparaat in huis dat je zware hoofdpijn bezorgt als ie UIT staat, want als hij AANstaat is diezelfde straling alleen maar verhoogd aanwezig, en zou teevee kijken dus lichamelijk onmogelijk danwel ondraaglijk zijn.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Interessant, dat eerste stuk van je antwoord. a)  Deze drie dingen zijn niet echt 'straling'.
b)  Je kunt niet tellen.     ;-) Toch een plus voor dit verder goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, die hoogspanning heb ik later ingevoegd, en de rest niet meer veranderd :lol:
En nee, straling is het niet, maar je kunt het wel 'voelen uitstralen' of wat dan ook. Tenminste, ik wel. Heb er alleen totaal geen last van.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, je voelt het - maar dat maakt het nog geen 'straling'. Maar goed, da's dan ook slechts een klein puntje. Ik moet toch ooit eens iets kunnen aanwijzen in jouw verder altijd prima antwoorden!       ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja die 34kV bij de oude beeldbuizen, die voel je echt wel! ;-)
Nog mooier waren die buizen TV's, daar bleef gewoon dagenlang duizenden Volts op staan. Wat was dat een lol (zie mijn avatar... ) Ergens bij m'n ouders moet nog een doos vol van die buizen liggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buis tv's en monitoren, ook wel bekend als CRT's, geven ook nog röntgenstraling af.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathodestraalbuis
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar alleen als ze aan staan. Niet op standby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt !