waarvoor zijn de 2 zwarte balken boven en onder in films?

waarom niet gewoon het hele beeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Zoals hierboven al aangegeven klopt de beeldverhouding van de film dan niet met de afmeting van je eigen televisie.
Als de balken zouden worden opgevuld door beeld, dan kloppen de verhoudingen niet of er zou een deel van de zijkant of bovenkant wegvallen.

Onderstaande foto's geven een voorbeeld van hoe een
beeld in werkelijkheid is en hoe het vervormd zou moeten worden om beeldvullend te zijn. De zwarte balken zijn dus de beste optie, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij 4:3 uitzendingen van breedbeeld materiaal wordt gewoon een stuk van het beeld afgeknipt. Niet vervormd.

Andere antwoorden (5)

Omdat de verhouding hoogte x breedte van een bioscoopfilm anders is dan je tv. Om toch de hele breedte te laten zien gaat dat ten koste van de hoogte, en wordt die opgevuld met zwarte balken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel bioscoopfilms hebben de breedte:hoogte verhouding van 21:9.
Breedbeeldtelevisies hebben een verhouding van 16:9 en de ouderwetse TV zelfs een verhouding van 4:3.

Dus als je de gehele film passend in beeld wil krijgen ontstaat er ongebruikte ruimte op de tv. Die worden opgevuld met zwart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is om als breedbeeld te vertonen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwarte balken boven en onder in de films is om de lege ruitme op te vullen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger had men altijd een formaat van 4:3. Men is toen overgegaan op 16:9 omdat dit natuurlijker overkomt: Ga maar na dat je zelf ook meer in een 16:9 formaat kijkt dan een 4:3 formaat.

Bioscopen hebben noot deze 16:9 formaat gevolgd maar gebruiken 21:9 omdat het niet alleen nog iets natuurlijker overkomt. maar ook omdat er dan meer actie in beeld gebracht kan worden.

Om er voor te zorgen dat het beeld op je eigen televisie niet vervormt wordt vanwege de verschillende verhoudingen, vult men het op met zwarte balken.

Als je absoluut geen zwarte balken meer wil hebben, koop dan de Philips Cinema TV. Dit is de eerste en enigste televisie met een 21:9 beeldverhouding.