Hoe krijg ik een volledig scherm bij het afspelen van een bluray-dvd op mijn HD tv?

Het menu is wel in volledig scherm. Als ik de film opstart krijg ik 2 zwarte balken erbij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk merk TV heb je?

Het beste antwoord

Als je twee zwarte balken boven en onder krijgt dan heeft de film kennelijk een andere beeldverhouding dan jouw TV scherm.
Als je het beeld schermvullend wilt krijgen dan zal je óf een deel van het beeld op de zijkanten kwijtraken, óf het beeld wordt verticaal uitgerekt zodat alle personen er lang en dun uitgaan zien.
Als je daar geen probleem mee hebt kijk dan in het menu van de TV hoe je de beeldverhoudingen kunt veranderen.
De functie heet Aspect Ratio of Schermmodus, vaak kun je kiezen uit b.v. 4:3 / 16:9 / letterbox en meer van die termen.
Sommige TV's kunnen ook het beeld bij de zijkanten gedeeltelijk comprimeren zodat het midden wel klopt maar het uitrek effect alleen bij de zijkanten te zien is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het probleem is dat bioscoopfilms een nog breder beeld hebben dan een breedbeeldtelevisie. Als je het volledige filmbeeld toont, hou je dus evengoed zwarte balken. Veel televisies hebben de mogelijkheid om via trucjes toch een beeldvullend beeld te krijgen (Zoom, Smart, etc.), maar dat komt de beeldkwaliteit vaak niet ten goede. Je mist dan toch iets van het beeld, of het beeld word iets uitgerekt.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En je mist ondertiteling.