Welke televisietoestellen ontvangen geen HD zenders?

Ik heb het niet over televisies waarbij men geen verschil ziet tussen HD- en SD-kwaliteit, maar over televisies die in het geheel geen HD-zenders kunnen ontvangen. Dit soort zenders moeten door zenderaanbieders dus dubbel worden doorgegeven, namelijk in HD- en in SD-kwaliteit.

12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kostte me wat moeite om je vraag te doorgronden, maar ik snap waar je op doelt denk ik.

Het beste antwoord

Je kan gewoon met elke TV naar HD-zenders kijken (ja ook met oude CRT's). Het enige wat je er voor nodig hebt is een HD-Decoder*. Als je een HD-decoder op een CRT aansluit via SCART zal de decoder het beeld omzetten naar SD (576i) maar zo kan je prima HD-only zenders als Discovery HD bekijken**.

In principe kan Ziggo dus morgen alle SD zenders er uit gooien en alleen nog maar HD uit gaan zenden. Ze moeten dan wel iedereen even een HD-decoder opsturen. Het klopt dat veel zenders nu dubbel worden uitgezonden, wat natuurlijk zonde van de bandbreedte is.

* Als deze niet al ingebouwd is zoals je de laatste 2-3 jaar ziet.
** Discovery HD is een andere zender qua content dan Discovery.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle tvs die nu in de winkel staan, zijn voorzien van Een HDMI aansluiting.

Deze kunnen daardoor alle zenders in HD weergeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, een SD zender blijft een SD zender. Je kan iets wel upscalen maar daar wordt het geen HD van. Je kan ook met SCART naar een HD zender kijken, alleen zie je het dan in HD. Kijk maar eens naar comedy central op je HD-tv met HD-decoder via HDMI kabel. Dat ziet er nog steeds treurig uit.
Tv's met de benaming: HD-ready kunnen geen hd zenders ontvangen, tv's met benamingen zoals HD-pro HD-ultimate enzovoort kunnen dit wel. Het ligt natuurlijk wel aan je abbonoment of je HD zenders kunt ontvangen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U zit er compleet naast, een HD-ready toestel kan ook gewoon aangesloten worden op een decoder net zo als een "Full-HD TV" dat kan. Sterker nog HDTV uitzendingen zijn in 720p of 1080i en dat is PRECIES wat een HD-ready tv aan moet kunnen. Min dus.
De enigste manier om HD televisie te krijgen is via de digitaal manier en daarvoor heb je een decoder nodig.
Je hebt 2 typen digitale decoders de SD-decoder en de HD-decoder.

De SD- decoder kan maximaal 576 beeldlijnen naar een tv zenden.
De HD- decoder kan maximaal 1080 beeldlijnen naar een tv zenden.

Nou zijn er ook verschillende soorten televisies, SD tv's alle normale beeldbuizen of bultrug tv's, hd- ready tv's en Full-HD tv's

De standaard beeldbuis tv's kunnen alleen SD aan met max 576 beeldlijnen in de tv.
Hd-ready tv's kunnen maximaal 720 beeldlijnen aan.
En Full-HD tv's kunnen maximaal 1080 beeldlijnen aan.

Ga je dus een HD zender kijken via een SD decoder op een SD tv dan zal die decoder dat omzetten naar SD-kwaliteit dus met 576 beeldlijnen.

Kijk je bijvoorbeeld een HD-zender met een HD-decoder op een HD ready tv dan zal je maximaal maar 720 beeldlijnen krijgen, scherper als SD maar minder scherp als Full-HD.

Kortom op elke tv kun je een hd zender bekijken, het type decoder en tv die je dan hebt zal je maximale kwaliteit bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen kunnen de meeste TV's wel HD ontvangen maar oudere TV's lukt dat vaak niet. Alle TV's die gebouwd zijn in of na 2009 kunnen in iedergeval HD ontvangen!