Binnen welke termijn kan ik mijn TV omruilen en direct een nieuwe krijgen?

Ik heb vorige week een TV gekocht (vrijdag, dus exact een week oud op het moment van typen) en deze blijkt nu aan 'banding' te lijden. Kan ik deze omwisselen voor een nieuwe? Hij is gekocht in de Mediamarkt (België)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag 'teevee binnen een week kapot' en het eerste dat me te binnen schoot was 'mediamarkt'.
Moest dus wel lachen toen ik bij de laatste zin aankwam.... Ik hoor dit ZO veel/vaak, (teevees, magnetrons, broodroosters, stofzuigers, waterkokers, noem maar op) dat ik inmiddels bij mediamarkt zelfs niet zou overwegen meer dan een DVD te kopen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan best kloppen want ik heb gehoord dat ze nogal ruw omgaan met apparatuur bij de mediamarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig is dit banding probleem een probleem wat bij het specifieke merk dit jaar veel optreedt (weet ik uit de vorige vraag). Niet dat ik de MM hoog heb zitten (integendeel) maar zou het probleem van veel klachten er ook niet een zijn van statistische logica, ik denk dat als je in een plaats woont waar er een staat dit gelijk de nr 1 verkoper is van elektronica en dus daarmee ook de nr 1 verkoper van spullen die kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je direct een nieuwe wil zal je moeten zeggen dat je teleurgesteld bent in het product omdat het niet aan je verwachtingen voldoet. Hier moet je wel snel mee zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me stug dat de Mediamarkt invloed zou hebben op de kwaliteit van apparatuur die ze niet zelf produceren. Ze zouden er een beetje mee kunnen smijten, maar dat zal dan bij elk filiaal weer anders zijn en ook bij andere winkels kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TIP, bij de media markt altijd de verpakking kontroleren of deze al open is geweest. Alle producten welke terug gebracht worden gaan weer opnieuw in de schappen en dan kan je wel eens voor vreemde verrassingen komen te staan!!

Het beste antwoord

Volgens de wet hoeft er niets geruild te worden. De meeste bedrijven hebben voor zichzelf wel regels opgesteld. Gangbaar is het om producten die nieuw uit de doos en die het meteen niet doen (de zgn. 'D.O.A.'s ofwel Death on Arrival) worden doorgaans meteen omgeruild voor een nieuwe. Heb je echter eene exemplaar dat de geest geeft nadat je de zenders heb ingesteld, geldt dat als een reparatie. Er is hier echter niet echt een duidelijke regel (wet) die hierin voorziet. Je kan stampvoeten en als ze erin meegaan kan je dat als extra service zien maar het HOEFT dus niet. Wel zou je een vervangend toestel kunnen vragen maar sommige hanteren dan regels voor een bepaald verwacht minimum reparatietijd.

Waar het hier vaak om gaat is dat de filialen geen reparatie afdeling hebben. Ook hebben zij beperkte voorraad. Zij hebben liever dat de klant op een reparatie wacht dan zij zelf. Ook voor het hoofdkantoor zijn reparaties eigenlijk alleen maar kosten. Die zullen het op hun beurt weer proberen te verhalen op de fabriek. Hierin vergeten ze even dat de klant het product bij de winkel (filiaal) koopt en niet de fabriek. Je ziet dit ook vaak bij auto's; reparaties worden pas onder garantie uitgevoerd als de fabriek dit wilt vergoeden.
ronaldP
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, ook al vergeet je dat hij nog binnen de omruiltermijn van 14 dagen zit en daar gewoon gebruik van zou kunnen maken.
ronaldP
12 jaar geleden
Omruiltermijn is er ten aanzien van "aanschafspijt". Je koopt bijv. een televisie maar vindt bij nader inzien het beeld iets te klein.
Het geldt doorgaans niet in geval van gebreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geldt niet voor gebreken nee, maar dat moet je ook niet als reden gebruiken. Je zegt gewoon dat je 'm om wilt ruilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dan natuurlijk niet hetzelfde apparaat aanschaffen daarna.
ronaldP
12 jaar geleden
Sja, het valt of staat met de servicegerichtheid van personeel. Een manager aanspreken wil ook wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tomaat: Kan best, degene die de "oude" tv inneemt, is zeer waarschijnlijk niet dezelfde persoon als degene bij wie je de nieuwe haalt. En de kassajuffrouw gaat gewoon van *biep*...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongens, echt het is niet zo moeilijk, gewoon terug brengen en een andere halen, de media markt is zo groot, niemand die daar op let. altijd gebruikmaken van de mogelijkheden welke er zijn!!!!

Andere antwoorden (2)

Binnen 14 dagen met aankoopbon.

Toegevoegd na 42 seconden:
Wel bij hetzelfde filiaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De omruil garantie hoeft niet toegepast te worden bij een defect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het defect niet vermelden en gewoon zeggen dat je toch een ander type wilt.
Je hebt toch twee jaar garantie dus als tv defecten vertoond kan je ze terug inleveren,de leverancier zal dan beslissen over gratis herstel of gratis vervanging van het toestel.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, dat wil ik juist niet. Ik wil direct een nieuwe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de t.v. het niet doet zoals het moet dan kun je zoals freekjuweel al aangeeft,je t.v. terug brengen en een nieuwe krijgen want je zit binnen de 14 dagen omruilgarantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat dus niet op. De omruil garantie gaat alleen op als het artikel niet bevalt, bij defect hoeft Mediamarkt niet direct te ruilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon zeggen dat het niet bevalt dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ook doen wat Tomaat zegt, in dit geval. Gewoon zeggen dat je 'm wilt ruilen en 't niet over defecten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JE BENT NIET TE VREDEN OVER HET PRODUKT EN WIL EEN ANDERE OF JE GELD TERUG. Je hoeft bij de mediamarkt daar geen verantwoording voor af te leggen. Gewoon inleveren, punt. Dan kun je zelf weer beslissen of je een andere haalt ja dan te nee. Dat zijn de leverings afspraken bij de media markt. Ik heb op deze manier 4 types media ontvangers uitgetest en steeds weer terug gebracht tot ik eindelijk tevreden was.