21:9 formaat, geldklopperij of nadeel van vooruitgang?

Er komt een nieuw formaat aan voor televisies, namelijk 21:9. Dit zou dichter bij het echte bioscoop formaat liggen, echter zijn we eerst van 4:3 naar 16:9 gegaan, was dit puur uit technisch oogpunt mogelijk, of was dit een bewuste keuze van de fabrikanten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Breedbeeld (16:9) was echt wel een verbetering, 21:9 is mooi voor in de bios en prima met de twee zwarte balken weer te geven op de huidige standaard.
Ik vraag me af hoe 4:3 word weergegeven op deze tv's
(aan beide kanten een kwart van het beeldscherm zwart?)
Pas interessant als er geen 4:3 meer wordt uitgezonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geef mij maar 4:3 of 5:4.
Dat langwerpige heeft me nooit kunnen bekoren. Steeds dezelfde redenering: dat je ogen naast elkaar zitten en dat je dus beter een breed scherm kunt hebben. Is in principe onzin, want je kijkt (als 't goed is) met twee ogen naar... 't zelfde punt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe verder we in te tijd komen, hoe meer chaos er zal zijn. Dat is (glbaal gezien) veelal zeker niet bewust gedaan - alleen bijna-monopolisten zoals Microsoft hebben zoveel macht. En dat misbruiken ze helaas ook, regelmatig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk heb je er niet altijd veel aan.
Als je ergens naar kijkt zie je 3% scherp.
De rest is waziger en als je zonder je hoofd te draaien naar links en rechts helemaal kijkt heb je 180%.

Dus 45% zie je als je gewoon kijkt, maar 3% scherp.
Bij 21:9 formaten mis je een hele hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je krijgt met 21:9 het beeld zoals de regiseur de film heeft gemaakt, Bij 16:9 worden er aan de zijkanten beeld afgehaald om het passend te maken voor de huidige 16:9 beeldschermen. Ons eigen beeld (wat wij zien) is ook ongeveer 21:9. Het zou dus eigenlijk natuurlijker overkomen. De philips cinema is dus eigenlijk alleen bedoelt voor de film freaks. En je hebt bij deze tv een blu-ray speler nodig van philips (de duurste) want deze zetten de ondertitelingen omhoog.