Waarom is (NOS) Teletekst altijd het zelfde geweest?

Ik vind dat teletekst niet met de tijd mee gaat als het gaat om de vormgeving... is het ook onmogelijk dat er bijvoorbeeld plaatjes bij kunnen komen? (misschien beetje als NU.NL)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De informatie voor Teletekst wordt met het tvsignaal meegestuurd in de beeldlijnen die niet zichtbaar zijn. De beschikbare ruimte voor die informatie is beperkt. Vandaar dat de vormgeving zo eenvoudig mogelijk gehouden wordt. Anders zou het veel te lang duren voor pagina's om te laden.

Er sinds een aantal jaren een nieuwere versie van FF die achtergrondkleuren en een hogere resolutie mogelijk maakt. Deze wordt in Duitsland door de ZDF gebruikt. In Nederland niet vanwege de al genoemde langere laadtijden.

Je zou het mijnbouw vergelijken met internetten via de telefoonaansluiting zoals dat jaren geleden gebruikelijk was. Webpagina's bevatten toen ook veel minder plaatjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

teletekst 2.0 heeft een optie om pictogram-achtige plaatjes weer te geven. Sommige TV's hebben die functionaliteit, maar verder dan een testpagina is nos naar mijn weten nooit gekomen.
Aangezien in de hdmi standaard geen ruimte is voor teletekst is teletekst blijkbaar doodverklaard.
Ik verwacht daar geen nieuwe ontwikkelingen. (Content aanbieders gebruiken liever dingen waar geld mee te verdienen is...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het medium en de techniek laten het niet toe om meer data in de pagina's te stoppen. Dus foto's e.d. kan er niet meer bij.
Hierbij moet je bedenken dat de teletekst nog steeds bekeken moet blijven worden om de oudere televisies en de oudere kabel/antenne aansluitingen.