word 1.85:1 de nieuwe standaard voor tv's?

voor productie van tv's in de toekomst.

veel reclames en ook al series worden opgenomen in 1.85:1.

over het algemeen nog geen 1 procent denk ik maar dat was bij 16:9 10 jaar geleden ook zo.

1.85:1 schijnt natuurlijker te zijn dan 16:9 en daarbij is het voor films een beter formaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

1.85:1 is een heel oud bioscoopformaat(1953) en wordt net als 2.39:1(foutief 22:9 genoemd) en andere bioscoopformaten ook wel eens gebruikt voor reclames, enerzijds omdat de reclame in de bioscoop wordt vertoond anderzijds omdat het een bepaald effect geeft, het ziet er gelijk heel chique uit.

Echter heb ik in mijn leven nog nooit een serie gezien die in 1.85:1 is uitgebracht, ik denk dat je fout zit anders zou ik graag een link zien naar een productie in 1.85:1 geschoten/geproduceerd.

Dat het een nieuwe standaard voor tv's wordt is dus ook heel onwaarschijnlijk, ten eerste omdat het heel dicht bij 1.78:1(16:9) ligt en ten tweede omdat het nog vreemdere resoluties zou geven. Resoluties moeten het liefst deelbaar zijn door 8 en dat wordt met zo'n ratio onhandig. Daarnaast hoeft de tv markt de cinema niet direct te volgen dit zie je met 16:9 welke ook een ongebruikelijk formaat is in cinema.

De 21:9 t.v.'s zie ik ook niet echt zitten, behalve als 2de tv i.p.v. een beamer, aangezien het journaal (om maar een voorbeeld te noemen) echt niet staat te springen om wijder te gaan. Dan zal je dus altijd blijven zitten met zwarte balken aan de zijkant, of uitgerekt beeld wat naar mijn idee geen gezicht is. Dat probleem zal nog jaren blijven met oude 4:3 content en 16:9 tv's en zal dus alleen maar verergeren met de introductie van een wijder formaat, aangezien je dan dus ook 4:3(12:9) op 22:9 krijgt(dat is dus bijna de helft aan zwarte balken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn idee zou zijn een tv met verschijfbare plastic balken. nooit meer zwarte gekleurde pixels die te veel licht geven. dus 55 inch 16:9 , bij panavision de helft van het beeld baar de fysieke randen verschuiven, waardoor het fullscreen blijft. een tweede optie is 3 verschillende schermen in een carrousel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter heb ik in mijn leven nog nooit een serie gezien die in 1.85:1 is uitgebracht, ik denk dat je fout zit anders zou ik graag een link zien naar een productie in 1.85:1 geschoten/geproduceerd. http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/4103-geen-probleem de nieuwe serie van oa theo maassen is in dit formaat opgenomen volgens mij. geen cabaret voorstelling maar een serie voor de vpro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn idee zou zijn een tv met verschijfbare plastic balken. Precies heb ik ook al eens bedacht, net zoals ze ook in de bios hebben. "Geen probleem" is in 2.35:1 geproduceerd, heb het gisteren toevallig gedownload en kom het dus mooi meten. Je ziet het verschil tussen 1.85:1 en 2.35:1 trouwens ook vrij snel, de randjes van 1.85:1 ten opzichte van 1.78:1 zijn zo klein (0.035:1 aan beide kanten) dat ze bijna buiten beeld vallen als je overscan aan hebt staan op je tv. Het is ook een miniserie waarin ik me kan voorstellen dat je makkelijker wat anders probeert dan het gangbare zoals experimenteren met cinemascope, ik kan me geenzins voorstellen dat GTST morgen ook zo gaat produceren. Ik zeg produceren want ik gok dat "Geen probleem" gewoon in 16:9 gefilmd is en dat er voor esthetisch oogpunt gekozen is voor 2.35:1. Overigens blijf ik er bij dat een serie in 1.85:1 echt onzin zou zijn aangezien het minieme verschil, er zijn ook heel wat films van 1.85:1 naar 1.78:1(16:9) gesneden omdat het verschil toch zo absurd klein is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok dan doelde ik denk ik op 2.35:1 zie dat het verschil tussen 16:9 en 1.85: 1 erg klein is http://www.frontroomcinema.com/wp-content/uploads/2011/07/blog101-111307_ratios1.jpg 2.35:1 is bioscoop formaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jups, maar 1.85:1 ook. Alleen weten veel mensen niet eens wat dat is en verwarren het met 16:9. Bioscoopfilms worden vrijwel altijd in 1.85 en 2.35(2.39) geschoten, haast nooit in 16:9. 2.35:1 wordt ook wel cinemascope genoemd. http://en.wikipedia.org/wiki/Original_aspect_ratio#Cinema_terminology Ik kan me echt niet voorstellen, en vele met mij niet dat 2.35:1 ooit een tv-standaard gaat worden, als in nieuws/series/rtl boulevard/DWDD in kleine projecten, bioscoopfilms en reclames zal het het altijd uit artistiek oogpunt gebruikt worden.

Andere antwoorden (1)

teruggerekend naar 16:9 is dan dus 16.65:9.
philips wil eigenlijk naar 22:9 dus wat de toekomst brengt,zeg het maar.overigens denk ik dat het voorlopig nog wel even 16:9 blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat Philips de illusie heeft dat de hele tv-industrie overstapt op nog een wijder formaat omdat zij toevallig zo'n tv geïntroduceerd hebben. Als ze realistisch zijn verkopen ze de tv als een niche-product voor mensen die een aparte cinema-tv willen hebben omdat ze zonder balken willen kijken naar 2.35:1 films. Als ze echt denken dat de wereld op 22:9 overstapt zijn ze in mijn ogen gek.