Wat is het verschil tussen LED LCD PLASMA ?

Ik wil graag weten wat het verschil is tussen led lcd en plasma alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Check dit filmpje eventjes, dan weet je er gelijk alles vanaf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LCD en LED-LCD zijn in principe dezelfde techniek alleen met een andere lamp als achtergrond verlichting. Bij gewone LCD is dat CCFL (lijkt op spaarlamp/tl-buis) en LED LCD is dat dus LED verlichting welke een lager energie verbruik heeft.

Plasma is een hele andere techniek en maakt gebruik van gassen die opgelicht worden. Voordeel daarvan is dat de pixel dus zelf licht geeft en niet belicht wordt zoals bij LCD.

Voordelen Plasma

Betere kijkhoek
Betere kleurweergave

Voordelen LCD/LED-LCD

Verkrijgbaar in kleinere maten
Zuiniger (LED nog zuiniger dan LCD)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LED en LCD zijn inderdaad hetzelfde. De energiezuinigheid van LED wordt vaan onderschat omdat de besparing op de energierekening vaak niet opweegt tegen de hogere kosten van het toestel.

Toch heeft LED meer voordelen. Zo zijn er EdgeLED fabrikanten waarbij de LED's individueel aangestuurd worden. Daardoor kunnen donkere gebieden op het scherm nog donkerder worden doordat de LED's worden gedimd.

Dode pixels lichten op LCD en LED schermen wit op en dat kan zeer irritant zijn.

Plasma is vooralsnog superieur als het om kijkhoek en kleurechtheid gaat. Helaas is het een relatief dure techniek waardoor weinig fabrikanten hier echt mee bezig zijn. Daarnaast waren plasma's pas laat in staat om Full HD beelden weer te geven. Daarnaast verbruikt een plasma scherm meer stroom.

Bij Dode pixels heeft plasma overigens ook een groot voordeel. Een dode pixel dooft namelijk uit en valt daardoor niet of nauwelijks op.

Momenteel zijn diverse bedrijven bezig om alternatieven voor plasma te bedenken. Onder anderen door gebruik van lasers. Het zal nog even duren voor we hier iets van zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De energiezuinigheid van LED wordt vaan onderschat omdat de besparing op de energierekening vaak niet opweegt tegen de hogere kosten van het toestel." Bedoel je niet overschat? En volgens mij haal je Edge-lit(niet EdgeLed) en Local dimming door elkaar. Een scherm kan namelijk beide zijn maar ook Full-array met Local dimming(of zonder). http://reviews.cnet.com/2795-6482_7-399.html